Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen (IFO) bildades år 2017 och har cirka 280 medarbetare. Förvaltningen är organiserad i två verksamhetsområden; Barn och Unga, som arbetar med socialtjänst för målgruppen 0-18 år, samt Vuxen/Unga Vuxna som riktar sig till målgruppen 18 år och äldre, där brukarna har en varierad problematik såsom missbruk, hemlöshet eller bakgrund i kriminalitet. Vi ansvarar för myndighetsutövning i dessa verksamhetsområden och i förvaltningen finns även bland annat familjerätt, familjehem, familjerådgivning och fältverksamhet. Utöver detta bedriver vi också olika former av öppenvård inom båda verksamhetsområdena, samt HVB-hem, stödboenden och akutboenden.

Vi söker nu en nämndsekreterare som ansvarar för de uppgifter som finns inom nämndsprocessen och processen för det sociala utskottet. Detta omfattar förarbete, genomförande och efterarbete där nämndsekreteraren svarar för att handlingar hanteras på ett korrekt och rättsäkert sätt. Arbetet sker i nära samarbete med nämndens ordförande och förvaltningsledning. Du har även en stöttande funktion mot politiker.

Du kommer såväl självständigt som i samarbete med andra svara för vissa utredningar på uppdrag av förvaltningsledningen. I arbetet ingår registrering i diarium. Du deltar i utvecklingsarbete av de administrativa processerna och finns med i kommunens nätverk för nämndsekreterare och samarbetar med kommunens centrala sekretariat.

Tjänsten innefattar även uppföljning av miljöarbetet, ansvar för arkiv och förvaltningsövergripande administrativa arbetsuppgifter som innebär att bistå främst förvaltningens stab. Rollen ställer höga krav på service och kvalitet främst internt till förvaltningens medarbetare. Du planerar självständigt dina arbetsuppgifter efter rådande förutsättningar. Jobbet är varierande med praktiska och olika administrativa arbetsuppgifter. Ditt arbete innehåller till stor del administrativa uppgifter så som fakturahantering, postsortering, beställare av varor och resebokningar.

Tyngdpunkten kommer att ligga på nämndsekreteraruppgifterna. Du får ett stimulerande arbete där du har stort ansvar och befogenhet över att planera och genomföra ditt arbete i samarbete med andra. Du ansvarar själv för dina uppdrag och har din tillhörighet på kvalitets- och utvecklingsenheten. Du blir en viktig del av helheten i vårt pågående utvecklingsarbete.

Vi söker dig som har en akademisk examen, gärna med inriktning offentlig förvaltning eller statsvetenskap. Meriterande är erfarenhet av offentlig förvaltning och kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor. Vi ser gärna att du är van vid att arbeta med dokumentation. Du ska ha goda kunskapet i Microsoft Office och meriterande är erfarenhet av arbete i digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem. Det krävs att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Viktiga egenskaper är noggrannhet, förmåga att arbeta självständigt och strukturerat och att kunna planera. Vi uppmuntrar eget fokus på utveckling och förbättring av arbetsprocesser. Du ska ha ett professionellt bemötande och med framgång kunna samverka med politiker såväl som tjänstemän inom och utom organisationen.
Intervjuer sker löpande under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borås Stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 november 2022
  • Ansök senast: 25 november 2022

Besöksadress

Se vår hemsida www.boras.se
None

Postadress

Stadsdelsförvaltningen Öster
1490, 50180

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024