Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet.

Mariestad står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas.

I Mariestads kommun arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamheter. Här förvaltar och utvecklar vi några av samhällets viktigaste uppdrag: barns lärande, god omsorg och hållbar samhällsutveckling.

Låter det intressant? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad tillsammans!

Staben har bland annat till uppgift att bistå kommunstyrelsen och verksamhetens chefer i dess arbete. Uppdraget är att arbeta kommunövergripande för att leda, samordna och utveckla de interna processerna samt ansvara för det övergripande strategiska arbetet i kommunen. Staben svarar dessutom för stöd och service till medborgare och interna verksamheter. Staben är organiserat i olika enheter; demokrati och administration, kommunikation, fritid och kultur samt medborgarkontor.

Nu söker Stabens administrativa enhet dig som vill ha ett spännande, utvecklande och variationsrikt arbete som nämndsekreterare inom det sociala området, i en miljö som ger inblick i frågor som är högst aktuella i samhällsdebatten.

ARBETSUPPGIFTER
Administrativa enheten söker en nämndsekreterare för äldre- och omsorgsnämnden och dess arbetsutskott, som inrättas den 1 januari 2023.

I rollen som nämndsekreterare har du ett nära samarbete med berörd förvaltningschef och förvaltningsledning samt nämndens ordförande. Tillsammans med förvaltningschef ansvarar du för att nämndens beredningsprocess är rättssäker och kvalitetssäkrad, men även bevakning av de ärenden som ska tas upp för politisk beredning. Förutom det rent nämndadministrativa arbetet inför och efter genomfört sammanträde ska du också ge råd och stödja chefer/handläggare vid frågor rörande framtagandet av beslutsunderlag, tjänsteskrivelser, diarieföring, offentlighet och sekretess samt hantering av personuppgifter.

Som en del av den administrativa enheten kommer du att delta i utvecklingen av kommunens administrativa rutiner och användandet av dokument- och ärendehanteringssystemet Ciceron. Tillsammans med övriga medarbetare på enheten är du med och driver den digitala utvecklingen och andra nämndadministrativa utvecklingsfrågor samt även arbete med diarieföring inom såväl staben som gentemot den nämnd du arbetar mot.

Det kan på sikt bli aktuellt med sekreterarskap i kommunfullmäktige eller annan nämnd. Administrativa enheten är en liten organisation vilket innebär att det vid behov är naturligt att hjälpas åt vid olika arbetsuppgifter, exempelvis vid genomförandet av allmänna val.

KVALIFIKATIONER
Högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller motsvarande. Vi ser gärna några års erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet och kunskap i att arbeta i digitala ärendehanteringssystem.

Erfarenhet från liknande tjänst i en kommun eller offentlig förvaltning är meriterande liksom kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen. Du bör ha förståelse för kraven på arbetet i en politiskt styrd organisation.

Enhetens uppdrag är kommunövergripande och innefattar mycket kontakter med andra verksamheter vilket innebär att medarbetarna måste ha ett stort mått av servicekänsla. Vi söker dig som har ett intresse av att driva och utveckla verksamheten framåt. Du är strukturerad, noggrann, ansvarstagande och duktig på att prioritera. Du har lätt för att samarbeta. Det är naturligt för dig att ingå i ett team där arbetet utmärks av ett gemensamt ansvarstagande i planering och fördelning av arbetsuppgifter. Att få saker utförda är något som präglar ditt nuvarande arbete. Du har erfarenhet av samordning och utveckling av rutiner. Arbetet är händelsestyrt och det är stundtals högt tempo. Effektivitet och noggrannhet är viktigt. Du måste ha förmågan att hantera flera arbetsuppgifter parallellt utan att tappa fokus och utföra dina uppgifter med hög kvalitet även under tidspress.

För att trivas som nämndsekreterare är du serviceinriktad, har integritet och gillar utmaningar. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Du måsta ha goda kunskaper i svenska och kunna uttrycka dig väl, både i tal och i skrift.

ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet. Vi är övertygade om att vår strävan om en jämn könsfördelning, etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten många kvaliteter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.

Urval och intervjuer kommer att ske fortlöpande under ansökningstiden, ansök därför redan i dag, dock senast den 8 december 2022.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mariestads kommun, Staben
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 november 2022
  • Ansök senast: 9 december 2022

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024