OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Vi bygger för framtiden och som nämndssekreterare får du tillsammans med övriga medarbetare möjlighet att utveckla och kvalitetssäkra ärendeprocessen. Vill du vara en del av vår stab och tycker det låter lockande att ha en nyckelroll i en effektiv och kvalitetssäkrad nämndprocess med arbetsplats i moderna lokaler i Kristianstad? Då ska du söka tjänsten som nämndsekreterare.
Tjänsten kommer att tillhöra HR- och kanslienheten. Enheten arbetar tillsammans med Utvecklingsenhet och Ekonomienhet under förvaltningschefen. Genom stöd och samordning ska enheten ge förvaltningen och dess verksamheter förutsättningar att klara sina uppdrag för medborgarna i kommunen. Vi erbjuder ett jobb med stort ansvar där du har många kontakter med både politiker, tjänstemän och allmänheten. Arbetsplatsen är Östra kommunhuset i Kristianstad med goda pendlarmöjligheter. Vi erbjuder förmåner som friskvårdsbidrag och flexavtal.
Löpande urval kan tillämpas, men intervjuer är planerade 9 och 10 januari 2023.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär beredning, praktisk planering och protokollföring av nämnd- och utskottssammanträden samt det för- och efterarbete som ingår i rollen. Arbetet innebär ett nära samarbete med nämndens ordförande och förvaltningens tjänstepersoner. Du kommer att ingå i ett team med två nämndsekreterare med gemensamt ansvar för arbetsuppgifterna. Tillsammans med dina kollegor deltar du i det fortlöpande arbetet med att ta fram gemensamma rutiner och vara delaktig i de utvecklingsprojekt som är aktuella. Du kommer också vid behov att ha ansvar för att föra protokoll vid andra möten än nämnd och utskott.
I tjänsten ingår att vara förvaltningens kontaktperson för dataskyddsfrågor samt att hantera informationssäkerhetsfrågor tillsammans med kollegor och du behöver därför ha kunskap om lagstiftning på området. Du arbetar med förvaltningens registerförteckning och vår rättsliga grund för att behandla personuppgifter, liksom riskbedömning av vår hantering. I detta arbete är dialog med representanter från andra förvaltningar en viktig del och i tjänsten ingår att delta i den kommunövergripande informationssäkerhetsgruppen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen med inriktning statsvetenskap, beteendevetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. Flerårig erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation är ett krav. Har du flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning och/eller myndighetsutövning inom kommunal verksamhet är det en merit.
Arbetet ställer krav på god kunskap om den kommunala organisationen samt om författningsreglering för offentlig verksamhet. Du har kunskap om informationssäkerhet och relevant lagstiftning på området. Har du tidigare arbetat med ansvar för frågorna i offentlig förvaltning är det meriterande. Vi utgår ifrån att du har goda datorkunskaper och vana av att arbeta i Officepaketet. I Kristianstads kommun är nämndprocessen till stora delar digital och det är en merit om du har erfarenhet från Evolution och Netpublicator.
Då arbetet innebär mycket samverkan internt och externt ställs höga krav på din samarbetsförmåga för att kunna driva förändringsarbete framåt. Vi tror att du är en person som är trygg med din förmåga, och kan vara flexibel och ansvarstagande. Du arbetar systematiskt, lyfter blicken och ser frågor ur ett helhetsperspektiv samt är lugn och samlad i olika situationer. Du har en god administrativ förmåga och är strukturerad, vilket innebär att du planerar, organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt. För att kunna stödja och informera medarbetare och chefer i förvaltningen krävs att du har god kommunikativ förmåga, såväl i tal som skrift.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.