Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Beskrivning
Kanslienheten arbetar med service, både mot kommuninvånare som besöker vår reception, begär allmänna handlingar eller ansöker om något, och mot kommunens verksamheter och dess medledare.

Hos oss arbetar receptionist, administratör, handläggare, nämndsekreterare, arkivassistent samt kanslichef.

Arbetsuppgifter
I din roll som nämndsekreterare kommer du att arbeta åt flera politiska instanser och vara en nyckelperson inom den politiska beslutsprocessen och i ärendeflödet. För dessa politiska organ är du ansvarig för att planera möten, upprätta kallelser, dagordningar och protokoll allt i enlighet med kommunallagens bestämmelser. Du kommer att närvara under möten och beredningar. Det innebär ett nära samarbete med olika nämndsordföranden, verksamhetschefer och ansvariga handläggare. I ditt uppdrag ingår att stödja och utbilda förtroendevalda, handläggare och chefer i deras arbete med att ta fram beslutsunderlag. Vi arbetar i ärendehanteringssystemet Evolution

Det kommer också tillkomma annat löpande administrativt arbete inom verksamheten utefter dina intressen och verksamhetens behov. Din roll som nämndsekreterare är betydande för att upprätthålla en rättssäker ärendehantering och en god service mot kommuninvånare, företag och tjänstemän. Vi har också ett nära samarbete med andra kommuner inom Skaraborg.

Vem är du?
Vi söker dig med utbildning inom juridik, statsvetenskap, samhällsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.  Du har goda kunskaper om de lagar och regler som styr offentlig verksamhet. Önskvärt är också att du har kunskap inom ärendehanteringssystemet Evolution. Erfarenhet av nämndadministration och annat kvalificerat administrativt arbete inom politiskt styrd organisation är meriterande.

För att lyckas i rollen som nämndsekreterare är du ansvarstagande och noggrann med förmåga att skapa struktur, planera och prioritera. Du är lösningsfokuserad och kommer med konstruktiva förslag till förbättringar, så att vi som organisation kan leverera med hög kvalitet och fortsätta utvecklas. Hos oss arbetar vi nära varandra, tjänstemän som politiker, därmed söker vi dig som är relationsskapande och uppskattar samarbete med andra. I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.

Information
Om du har frågor angående tjänsten vänder du dig till rekryterande chef, Emelie Skoglund och angående rekryteringsprocessen till HR-specialist, Emma Gran.

Urvalsprocess och intervjuer planeras under början av nästa år. 

Välkommen med din ansökan!
Om Grästorps kommun

Vi tänker helhet, innovation, digitalisering, värdskap och medledarskap i allt vi gör - det är Grästorp 5.0


Grästorp är den lilla kommunen som satsar stort! En av våra styrkor är att vi har nära till allt - vi har korta beslutsvägar och när du arbetar här har du stora möjligheter att påverka. Hos oss är du en medledare som arbetar under eget ansvar med hög tillit och i ständig dialog med de runt omkring dig.


I Grästorp tänker vi helhet och att alla som arbetar här är en viktig pusselbit i den helheten. Vi skapar en stark känsla av tillhörighet genom att vara lyhörda, öppna och genom att ha ett välkomnande förhållningssätt. Vi väljer att se möjligheter i utmaningar och vill alltid utvecklas så vi kan bli bäst på att bli bättre.


Vi är grymma värdskapare och vi välkomnar dig!


Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Allmän verksamhet, Kanslienheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 december 2022
  • Ansök senast: 15 januari 2023

Liknande jobb


Samordnare till mark- och exploateringsenheten

Samordnare till mark- och exploateringsenheten

12 november 2024

Nämndsekreterare till Skövde kommun

Nämndsekreterare till Skövde kommun

5 november 2024

5 november 2024

Nämndsekreterare till Teknik- och fastighetsförvaltningen

Nämndsekreterare till Teknik- och fastighetsförvaltningen

31 oktober 2024