Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Kultur- och fritidsförvaltningen skapar förutsättningar för livsglädje, för både kropp och själ, genom att erbjuda ett brett utbud av kultur- och fritidsverksamheter för alla Karlstadsbor. Vi ansvarar för kommunens bad- och idrottsanläggningar, fritidsgårdar, parklekar, bibliotek och kommunarkiv. Vi driver också Alsters Herrgård, teaterbiografen Arenan, UNO - Ungdomens hus och Seniorernas hus. Vi står för drift och underhåll av idrottsplatser och motionsspår och stöttar på olika sätt kultur- och föreningslivet. Förvaltningen arbetar också med arrangemang och ansvarar för utvecklingen av turismfrågor.

Förvaltningsledning och stab utgör de övergripande funktionerna för ledning och stöd på kultur- och fritidsförvaltningen. Förvaltningens arbete leds av kultur- och fritidsdirektören och den biträdande förvaltningschefen. Staben är indelad i fyra områden: administrativ stab, ekonomistab, personalstab och strategisk stab. Stabens uppdrag är att vara stödfunktion för nämnden och förvaltningens verksamheter.

ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare arbetar du främst med nämndadministration bestående av:
• Sekreterarskap i kultur- och fritidsnämnden och dess arbetsutskott
• Ansvar för administration av beslutsunderlag och expediering av beslut
• Webbpublicering av handlingar och beslut
• Stöd och utbildning i nämndadministrativa frågor till förtroendevalda och handläggare
• Hantering av arvoden till de förtroendevalda
• Stöd till förvaltningen i förvaltningsrättsliga frågor

Därutöver kommer du att arbeta med ärenderegistrering och förvaltningens arkivhantering tillsammans med förvaltningens registrator. Du kommer också att medverka i förvaltningens allmänna administrativa utveckling, vara kultur- och fritidsnämndens personuppgiftsombud samt ingå i olika nätverk såsom sekreterarnätverket och nätverket för personuppgiftsombud.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har högskoleutbildning, gärna med statsvetenskaplig inriktning eller motsvarande komptetens, och därmed goda kunskaper om kommunalrätt och förvaltningsrätt. Du är en kommunikativ person som uttrycker dig väl i tal och skrift, samt har stor vana vid att arbeta i administrativa IT-system. Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation är meriterande.

Som person är du bra på att samverka med andra och är serviceinriktad, flexibel och pedagogisk. Du deltar gärna i utvecklingsarbete, är analytisk med ett helhetsperspektiv och har förmåga att arbeta både strategiskt och operativt.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Arkivchef Jon Räftegård
054-540 25 16
Ekonomichef Pär Nyberg
054-540 23 56
Verksamhetschef Karin Karlsson
054-540 24 46
Verksamhetschef Bad och Sport Stephan Hammar
054-540 25 17
Verksamhetschef Stephan Hammar

Administrativ chef Lena Fjellborg
054-540 24 29
Biträdande förvaltningschef Thomas Holmberg
054-540 24 48
Verksamhetschef Bad och Sport Stephan Hammar
054-540 00 00
Samordnare Annica Nilsson
054-540 00 00
caféansvarig Annelie Hidén
054-540 00 00

Sammanfattning

Besöksadress

Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad
None

Postadress

Stadshuset, Drottninggatan 32
Karlstad, 65184

Liknande jobb


Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024

Utskottssekreterare med inriktning registrator

Utskottssekreterare med inriktning registrator

11 november 2024