Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Ref: 20230293

Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare ansvarar du för nämndprocessen för ett eller flera av arbetsmarknads- och socialnämndens myndighetsutskott. I rollen ingår att planera och delta i sammanträden, upprätta kallelser, skriva protokoll, samt ansvarar för förberedelser och efterarbete till ovanstående. Som nämndsekreterare är du ett stöd för handläggare och chefer i beredningsprocessen till nämnd.

Arbetet innebär mycket kontakter med politiker och kommunens tjänstepersoner, alltså innebär det samarbete med många olika yrkesroller. Du ska säkra att den politiska gången följs i enlighet med kommunallagen och andra för verksamheterna gällande lagar och styrdokument. Vidare ger du förvaltningens avdelningar råd och utbildning i frågor som rör dokumenthantering och nämndsadministration.

I dina arbetsuppgifter ingår också kvalificerat utredningsarbete och handlägga ärenden av skiftande karaktär. Du ingår som en del i ett team bestående av flera sekreterare till nämnd och utskott.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning statsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Det är meriterande om har erfarenhet av nämndsadministration och offentlig förvaltning. Vidare har du goda kunskaper i kommunal- och förvaltningsrätt samt erfarenhet av att arbeta i ett digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem. Det är meriterande om du har erfarenhet av Platina och/eller Procapita, och vi ser det som positivt om du har tidigare erfarenhet av arbete i en socialnämnd.

Rollen som nämndsekreterare kräver att du är ansvarstagande, strukturerad och noggrann, samt kan förhålla dig och ditt arbetssätt till ständigt nya förutsättningar. Du förväntas självständigt planera och genomföra uppgifter och ha en mycket god förmåga att i tal och skrift uttrycka dig lättillgängligt och tydligt på svenska.

Vi ser även att du som söker är en serviceinriktad problemlösare, har ett prestigelöst förhållningssätt och god samarbetsförmåga.

Om arbetsplatsen
Du kommer tillhöra nämndsenheten, som är en av tre enheter på avdelningen för hållbarhet, kvalitet och nämnd. På nämndsenheten arbetar idag 17 medarbetare, bl.a. nämndsekreterare, arkivarie, huvudregistrator och jurister.

Avdelningen för hållbarhet, kvalitet och nämnd arbetar bland annat med socialt hållbar utveckling, förvaltning och utveckling av nämndsadministration, ärendehantering, stöd och analys för utvecklings- och kvalitetsarbetet inom arbetsmarknad och socialt arbete. Avdelningen tillhör staben och är en av 10 avdelningar på arbetsmarknads- och socialförvaltningen. 

Förvaltningen är Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning och här jobbar 2500 medarbetare. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat 12 månader
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse.

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Vi kan komma att tillämpa löpande urval.  

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 februari 2023
  • Ansök senast: 16 februari 2023

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024