OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lomma kommun erbjuder en attraktiv och trygg livsmiljö mitt i Öresundsregionen. Här vill människor leva, verka och utvecklas. Vi värnar om invånarna, miljön och havet. Lomma kommun står för utveckling och hög kvalitet.
I Lomma kommun arbetar vi med en värdegrund som utgår från orden öppenhet, respekt och ansvar. Vår värdegrund ger uttryck för ett synsätt som guidar våra medarbetare i vardagen. Engagerade medarbetare driver utvecklingen framåt och gör Lomma kommun till en arbetsgivare som stimulerar glädje och engagemang. Välkommen att arbeta tillsammans med oss!
Kansliavdelningen är en av fem avdelningar på kommunledningsförvaltningen. Avdelningen ansvarar för sekreterarskap i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, samtliga nämnder, utskott m.m. Avdelningen har också ansvar för ärende- och dokumentadministration, arkiv, juridiskt stöd samt gemensam handläggningsfunktion för överförmyndarna i Lomma, Burlöv, Kävlinge och Staffanstorp.
ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare har du ett nära samarbete med nämndens ordförande, förvaltningschefen och andra tjänstepersoner. Arbetet innebär bland annat att du är ansvarig för att planera möten, förbereda kallelser och föra protokoll vid utskotts- och nämndsammanträden. Du spelar en viktig roll i utvecklingsarbetet av ärende- och beredningsprocessen. Lomma kommun har en centraliserad nämndsekreterarorganisation bestående av kommunsekreteraren och tre nämndsekreterare. Du arbetar nära dina kollegor med nämnder, utskott, råd och även periodvis kommunfullmäktige. Kvällsarbete förekommer regelbundet i samband med nämndsekreteraruppdraget. Vid sidan av sekreterarskapet och utvecklingsarbetet, kommer du att ingå i kommunens valkansli. Under 2023 kommer arbetet med förberedelserna inför valet till Europaparlamentet 2024 att vara en del av uppdraget.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Du har kunskaper om kommunalrätt, förvaltningsrätt och offentlighet- och sekretesslagen.
Du behärskar svenska språket väl, både i tal och skrift. Du har också god digital kompetens. Du är serviceinriktad, proaktiv, ordningsam och har lätt för att samarbeta och kunna skapa förtroendefulla relationer med tjänstepersoner, förtroendevalda och allmänhet.
För att lyckas i uppdraget är du som person strukturerad, ansvarstagande och noggrann. Det händer att förutsättningarna ändras snabbt i verksamheten. För att bli framgångsrik tror vi därför att du samtidigt har förmågan att prioritera, ta egna initiativ och att anpassa dig till ändrade omständigheter.
Har du erfarenhet av administrativt arbete från offentlig verksamhet eller av valarbete är detta meriterade.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Intervjuer planeras till den 7 och 9 mars 2023.
ÖVRIGT
Som medarbetare i Lomma kommun erbjuds du friskvårdsbidrag.
Lomma kommun arbetar för lika rättigheter och möjligheter som motverkar diskriminering. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. I Lomma kommun är alla lika unika!
I Lomma kommun har vi valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra försäljare av rekryteringstjänster.
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693.