Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?


Serviceförvaltningen tillgodoser övriga förvaltningar och kommunala bolags behov av service, exempelvis inom lokaler, skolmåltider, grönyteskötsel eller entreprenadjobb. Vi har drygt 600 anställda fördelade över affärsområdena Lundafastigheter, Markentreprenad och Måltidsservice samt vår stab. Hos oss är du med och gör skillnad för små och stora Lundabor!



Nu söker vi en nämndsekreterare som vill ansvara för Servicenämndens ärendeberedning och informationshantering.

Vill du arbeta med en nämnd som är avgörande för att skapa förutsättningar för att annan kommunal verksamhet ska kunna bedrivas – och det i en attraktiv och växande kommun? Tilltalas du av att verka i en central roll i den demokratiska processen med möjligheter att utveckla nya arbetssätt och rutiner? Vill du stötta tjänstepersoner och förvaltningsledningen kring att ta fram bästa möjliga beslutsunderlag i betydelsefulla och komplexa frågor? I så fall kan du vara den vi söker!

Om oss

Tjänsten som nämndsekreterare är placerad på serviceförvaltningens stabsavdelning. Inom staben arbetar drygt 40 medarbetare som med sin expertis stöttar förvaltningen och dess tre affärsområden. Du tillhör enheten ledningsstöd, som bland annat ansvarar för planering- och uppföljning, hållbar utveckling, juridisk rådgivning och verksamhetsutveckling.

Serviceförvaltningens målbild är att vi skall vara en hållbar organisation där vi ser och utvecklar varandra. Detta gör vi genom att sätta tydliga, utmanande mål och skapa förutsättningar för ett hållbart ledar- och medarbetarskap utifrån Lunds kommuns vision och förhållningssätten lyssna, lära, leda, för att skapa Ett Lund.

 
Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare tilltalas du av att arbeta i en politiskt styrd organisation och får en nyckelroll i beredningen av beslutsunderlag till nämnden. I rollen är du ansvarig för servicenämndens ärendeberedningsprocess och förvaltningens informationshantering. Du samordnar beredningen av ärenden och är ett centralt stöd till nämnden, allmänheten och våra tre affärsområden.

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att planera och hantera nämndens sammanträden, fördela och hantera ärenden och kvalitetsgranska beslutsunderlag. Du utbildar tjänstepersoner kring ärendehanteringssystemet W3D3 och utformningen av tjänsteskrivelser, samt utvecklar nya arbetssätt och rutiner utifrån behov.

I din roll ingår också att vara huvudregistrator och ansvara för att vi har en fungerande struktur och process för vår informationshantering. Du arbetar med diarieföring, utlämnande av allmänna handlingar och arkivering. Du har tillsammans med förvaltningens två jurister en viktig roll som förvaltningens expertis kring den politiska processen samt offentlighet och sekretess.





Vi söker dig som
Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning mot statsvetenskap, juridik, arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har god förståelse för att verka i en politiskt styrd organisation och erfarenhet från offentlig förvaltning.

Vi ser gärna att du tidigare har arbetat som nämndsekreterare, är van vid att arbeta med digital ärende- och dokumenthantering samt att du har god kunskap om lagar och förordningar som styr kommunal verksamhet, till exempel kommunallagen, offentlighets- och sekretesslagen och förvaltningslagen. Har du även kunskap om GDPR, arkivlagen och informationssäkerhet är detta meriterande.

Rollen som nämndsekreterare kräver att du är ansvarstagande, strukturerad och noggrann. Du trivs med att arbeta självständigt och ta egna initiativ, samtidigt som uppdraget förutsätter att du har många kontaktytor. Du gillar att skapa relationer och har ett nära samarbete med förtroendevalda och tjänstepersoner. Du har en god förmåga att ge stöd och service, är lyhörd för verksamheternas behov och har ett professionellt bemötande. Du ser möjligheter och lösningar, och kan förhålla dig och ditt arbetssätt till ständigt nya förutsättningar. Du förväntas ha en mycket god förmåga att i tal och skrift uttrycka dig pedagogiskt och förståeligt på svenska.

Det finns goda möjligheter att utvecklas i denna roll och runt omkring dig finns härliga och kompetenta kollegor som du både hjälper och får stöd av.

Din arbetsplats blir i kommunhuset Kristallen, centralt belägen vid järnvägsstationen i Lund. Möjlighet finns till distansarbete och en gång i månaden förekommer kvällstjänstgöring i samband med nämndens sammanträden.

Vi tillämpar löpande urval.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Serviceförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 mars 2023
  • Ansök senast: 16 april 2023

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024