OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Kristianstads kommun söker nu en vikarierande nämndsekreterare. Tycker att det låter lockande att ha en nyckelroll i en effektiv och kvalitetssäkrad nämndprocess? Vill du vara en del i vårt härliga team och med arbetsplats i moderna och centralt belägna lokaler med stadens bästa pendlarläge? Då ska du söka tjänsten som nämndsekreterare. Vi erbjuder ett jobb med stort ansvar där du har många kontakter med både politiker, tjänstemän och allmänheten. Tjänsten är placerad på kommunledningskontorets kansliavdelning som består av 38 medarbetare inom verksamheterna kansli, juridik, arkiv, överförmyndare och medborgarcenter.
Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär beredning, praktisk planering och protokollföring av nämndens sammanträden samt det för- och efterarbete som ingår i rollen. Du kommer att arbeta åt en eller flera nämnder/utskott och arbetet innebär ett nära samarbete med nämndens ordförande och förvaltningens tjänstepersoner. Tillsammans med dina kollegor kommer du att delta i det fortlöpande arbetet med att ta fram gemensamma rutiner och vara delaktig i de utvecklingsprojekt som är aktuella. Du kommer också ha ansvar för samordningen av det kommunövergripande strategiska arbetet utifrån barnkonventionen samt sammanhållning av kommunens ungdomsråd. Du kommer att tillhöra en grupp om 4 personer som arbetar nära varandra på kansliet. Detta ställer krav på hög samarbetsförmåga och du kommer vid behov att behöva kunna gå in och täcka upp och utföra andra kollegors arbetsuppgifter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning med minst 120p/180hp med inriktning offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Det är meriterande om du har arbetat som nämndsekreterare eller med liknande arbetsuppgifter och har erfarenhet av offentlig förvaltning.
I Kristianstads kommun är nämndprocessen till stora delar digital och det är en fördel om du har erfarenhet från Evolution, Netpublicator eller något annat dokument- och ärendehanteringssystem. För tjänsten krävs även goda datorkunskaper i Officepaketet. Du kommunicerar väl på svenska i både tal och skrift.
Som person har du förmågan att arbeta med andra människor; att lyssna, visa empati och respekt. Du är prestigelös och uppmärksammar och belönar andras bidrag. Din förmåga att skriva tydligt, klart och välstrukturerat samt förmågan att anpassa dina texter utifrån den tilltänkta målgruppen kommer väl till pass i arbetet som nämndsekreterare. Vidare har du förmågan att planera och organisera ditt arbete. Du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.