OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Färgelanda kommun
Färgelanda kommun är en kommun i sydvästra Dalsland med en stor arbetsmarknad inpå knuten. Kommunen erbjuder en rik mångfald av möjligheter, en vacker natur med glittrande sjöar och orörd vildmark, där du kan utöva ett aktivt friluftsliv.
Kommunen som organisation består av ca 500 medarbetare fördelat på tre sektorer; Omsorg, Barn & Utbildning, Samhällsutveckling samt en gemensam stab. Tillsammans arbetar vi för att uppnå vår vision om en trygg kommun med tillväxt och livskraft. Detta arbete utför vi med engagemang - företagsamhet - och ett gott bemötande, som är vår värdegrund!
Nämndsekreterare
Nu söker vi dig som har rätt kompetens och attityd och som vill arbeta som nämndsekreterare.
I den lilla kommunen får du möjlighet att kunna påverka genom korta besluts- och kommunikationskanaler. Du blir en del av en stor kollegial gemenskap i kommunledningskontorets lokaler där blandade avdelningar tillsammans stöttar, motiverar och engagerar till både skratt och utveckling.
Som nämndsekreterare arbetar du på Kanslienheten som ger ett kvalitativt stöd till kommunens förvaltning, nämnder och verksamheter. Enheten består av totalt fem personer som arbetar med administration på olika sätt och kan ta hjälp och stöd av varandra.
Viktigaste mål
Kommunen ska bedriva en rättssäker verksamhet. Fler invånare ska vara nöjda med kommunens service och hur behov och förväntningar tillgodoses.
Arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter ingår ett kvalificerat sekreterarskap för kommunens nämnder och utskott. Du kan komma att ha ett särskilt administrativt ansvar för en specifik nämnd och sektor. Du är juridisk controller i den politiska ärendeberedningen genom beredningar, kallelser och protokoll. I rollen ingår även juridiskt och nämndsadministrativt stöd till handläggare och chefer i deras arbete att producera beslutsunderlag. Likaså att administrera samt kvalitetssäkra, effektivisera och utveckla nämndadministrationen tillsammans med övriga i arbetsgruppen. Vissa utredningsuppdrag och administrativa sysslor ingår också.
Som nämndsekreterare kombinerar du delar och helhet inom såväl strategiskt som operativt och konsultativt arbete inom hela det nämndsadministrativa- och juridiska området.
Kvalifikationer
För att lyckas i uppdraget ser vi helst att du har en akademisk examen med inriktning mot juridik, statsvetenskap, samhällsvetenskap eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du besitter en god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift.
Vidare har du god vana att hantera olika IT-system och vi förutsätter att du behärskar Microsoft Office
Det är meriterande om du har erfarenhet från liknande arbete, kunskap om och erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation, kunskap om samhällets uppbyggnad, kunskap om andra myndigheters roller och verksamheter samt erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är kommunikativ, kan arbeta självständigt under eget ansvar men också är en god lagspelare, är noggrann, strukturerad, flexibel och serviceinriktad.
Övrigt
Intervjuer kommer att genomföras den 28 juni mellan kl. 13.00 och 17.00.
Det kan bli aktuellt med sex månaders provanställning som därefter övergår i en tillsvidareanställning.