Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.


KANSLIENHETEN har en central roll i den demokratiska processen och ansvarar för nämndsekretariat, registratur och informationshantering, arkiv, kommunövergripande utredningar och samordning av kommunens kvalitetsarbete. Kanslienheten är en del av verksamhetsområdet Utveckling och service inom kommunstyrelseförvaltningen.Arbetsbeskrivning

Vi tror på dig och din förmåga – därför ger vi dig stort utrymme i din roll. Många som jobbar hos oss uppskattar förtroendet och ansvaret de får i vår kommun, eftersom det bidrar till mycket lärande och utveckling i vardagen. För att lyckas är du trygg i dig själv, ditt yrke och har förmågan att både ta för dig – och sätta gränser.

Vi söker dig som vill arbeta som nämndsekreterare. I rollen som nämndsekreterare ansvarar du för att samordna de administrativa processerna i nämndens arbete och dess utskott. Nämndsekreteraren är anställd på kansliet och arbetar tillsammans med förvaltningsledning, chefer och handläggare i förvaltningen. Visst kvällsarbete förekommer vid nämndsammanträden.

Dina arbetsuppgifter består bland annat av:


• Samordning av nämndprocessen.
• Ansvara för kallelser och protokoll.
• Sekreterare vid nämndens och utskottens möten och är stöd till ordförande vid mötena
• Hantering av allmänna handlingar
• Delta i/leda utvecklingsarbete i kommunstyrelseförvaltningen.
• Ger stöd i förvaltningsrättsliga frågor tillsammans med dina kollegor på kansliet. Samordna dataskyddsfrågor.

Kvalifikationer och egenskaper

För att du ska lyckas med uppdraget ser vi gärna att du kan uppfylla följande kvalifikationer:


• Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta administrativt inom myndighet
• Du har en relevant utbildningsbakgrund samt kunskap och intresse för samhällsfrågor
• Du har god kännedom om kommuners politiska styrning och om den kommunala beslutsprocessen

Meriterande är om du arbetat med nämndadministration och hantering av allmänna handlingar.

Du ska kunna leda, planera och samordna processer i samarbete med andra. Du är noggrann och strukturerad och tar eget ansvar för ditt uppdrag. För dig är det en självklarhet att följa de lagstadgade krav och rutiner som finns samtidigt som du bidrar om det är något som behöver utvecklas eller förändras. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan se möjligheter i förändringar och vågar tänka nytt. Du tycker om att kommunicera och uttrycker dig väl i tal och text. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tillträde: enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tills vidare

Urval och intervjuer kommer att ske fortlöpande under ansökningstiden.

Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 november 2023
  • Ansök senast: 29 november 2023

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024