OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Drömmer du om ett meningsfullt arbete som gör skillnad?
Välkommen till Älmhults kommun – där möjligheterna att göra skillnad i människors vardag är stora! Vi behöver engagerade medarbetare som vill vara med och forma vår kommun framåt. I Älmhult kombinerar du den mindre ortens fördelar och charm med en unik internationell atmosfär. Här är det lätt att leva och bo och du har nära till det mesta. Bra kommunikationer gör det även enkelt och smidigt att pendla.
Vi söker en driven och engagerad medarbetare med intresse för informationshantering till vår nämndsekreterargrupp. Tjänsten som nämndsekreterare är placerad vid kanslienheten inom Älmhults kommun och tillhör organisatoriskt kommunledningsförvaltningen.
Hos oss arbetar nämndsekreterare, utredare, arkivarie, arkivassistenter samt kanslichef. Vi har ett pågående utvecklingsarbete för att effektivisera och digitalisera de kommunövergripande administrativa processerna och du får stor möjlighet att vara med och påverka morgondagens kansli.
ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare har du en betydelsefull roll där du är den viktiga länken mellan förvaltning och politik. Du har ansvar för hela nämndadministrationen kopplat till dina ansvarsområden. Det innebär att du ansvarar för att ärendehanterings- och nämndprocessen samordnas och kvalitetssäkras samt ger specialiststöd till politiker och tjänstepersoner i processen. Du medverkar i en samverkansgrupp med övriga nämndsekreterare i kommunen som tillsammans arbetar för att skapa en enhetlighet i och utveckla nämndsekreterararbetet.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att vara nämndsekreterare med ansvar för en eller flera nämnder. Du registrerar, koordinerar och handlägger ärenden åt nämnden samt deltar vid nämndens sammanträden och presidiemöten. Du bevakar att ärenden kommer upp för beslut samt granskar kvalitet och rättssäkerhet. Du ansvarar för bevakning av ärenden och samordning av verksamheten. Då kansliet har en central nämndorganisation ingår det i uppdraget att vid behov stötta i hantering av andra nämnder.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskole- eller universitetsutbildning med relevant inriktning eller erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet som nämndsekreterare och har kunskaper i ärendehanteringssystem. Du ska ha kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen.
Vi är en politiskt styrd verksamhet vilket ställer krav på såväl struktur som flexibilitet och en förmåga att hantera förändringar. Du är kvalitetsmedveten och bidrar konstruktivt till att utveckla nya effektiva arbetssätt. Du behöver hålla flera saker i gång samtidigt men trivs också med att jobba med mer rutinmässiga arbetsuppgifter. Du är tydlig och drivande i ärendeprocessen och arbetar strukturerat.
Eftersom din roll är stödjande är det viktigt att du trivs i servicerollen, att du är social, har lätt för att samarbeta och inger förtroende. Du har lätt att uttrycka dig tydligt och korrekt i både tal och skrift. Att organisera, strukturera och prioritera dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt är inga problem för dig. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för tjänsten.
ÖVRIGT
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba på Älmhults kommun: https://www.almhult.se/jobba-hos-oss
Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
IT-Chef Robert Palmqvist
0476-55481
Fackliga organisationerna
0476-550 00 (kommunens växel)
Kanslichef Mats Porsklev
0476-553 88
Valnämndens sekreterare Henrik Dahlström
0476-55 021
Fackliga organisationer
0476-550 00 (kommunens växel)
turistinformatör Inger Arvidsson,
0476-551 52
Kommunikationschef Malin Blom
0476-55328
Ekonomichef Katarina Andersson
0476-55143
Personalchef Ingela Hjelte
0476-55355
Upphandlare Heike Philipsson
0476--55341