Arbetsbeskrivning
Är du redo att kombinera din juridiska expertis med en central och betydelsefull roll i nämndadministration? Vi söker dig som är både strukturerad och professionell, och som vill ha ett arbete där möjligheterna är många och utmaningarna stimulerande.
Hos oss får du inte bara en viktig funktion i vår stab – du blir också en del av ett engagerat team som drivs av ett gemensamt uppdrag.
"Tillsammans skapar vi grund för hög kvalitet och rättssäkerhet i hela förvaltningen genom vägledning, utveckling och uppföljning med medborgaren i fokus."
Det här erbjuder vi dig!
Hos oss får du en utvecklande roll med möjlighet att kombinera juridiskt arbete med nämndadministration. Du får möjlighet att bidra till rättssäkerhet och kvalitet i hela förvaltningen samt en plats i ett engagerat team. Vi är måna om att arbeta tillsammans för att lösa utmaningar och skapa värde för våra medborgare.
Du kommer ha en viktig och mångfacetterad roll där du kombinerar traditionella uppgifter inom nämndadministration med juridisk sakkunskap. Du är en central stödfunktion för både den politiska nämnden och förvaltningens verksamhet, med uppdrag att säkerställa rättssäkerhet, kvalitet och effektivitet i hela processen. Du ingår i en stab med kollegor som arbetar med uppdragen systemförvaltning, kvalitetsutveckling, HR och juridik. Staben är direkt underställd socialchefen.
Dina arbetsuppgifter
Nämndadministration och stöd till nämnden:
I dessa uppgifter ingår det att planera, bereda, genomföra, dokumentera och expediera möten i socialnämnden och dess utskott. Du kommer även ansvara för att publicera kallelser och protokoll på vårt intranät och hemsida samt säkerställa korrekt hantering av allmänna handlingar.
I rollen ingår det även att skriva tjänsteärenden som ska behandlas politiskt samt administrera politikernas arvoden. Du kommer också att vara behjälplig med att ge stöd och service till nämnden och förvaltningsledningen, bland annat med beställningar, bokningar och hantering av inköp. Att vägleda enhetschefer och handläggare kring delegationsordningar, registrering av handlingar och andra administrativa processer är också förekommande arbetsuppgifter.
Juridisk sakkunskap och kunna ge vägledning:
Det innebär bland annat att stötta verksamheten i juridiska frågor kopplade till individärenden, avtal, upphandling, GDPR, Lex Sarah och händelseanalyser. Du kommer verka som ett juridiskt filter vid framtagning av nya arbetssätt och rutiner inom förvaltningen. I rollen kommer du även få utbilda och introducera personal och nämnd inom dina områden. Att följa med i rättsutvecklingen och omvärldsbevaka är en självklar del i rollen samt att delta i kvalitetsarbeten och utredningar kopplade till juridiska aspekter av myndighetsutövningen.
Utveckling och kvalitetsarbete:
Du kommer arbeta med att utveckla och effektivisera nämndadministrationen och delta i samarbete och informationsutbyte med andra nämndsekreterare i kommunen. Du bidrar till verksamhetens utveckling genom revidering av delegationsordningar, informationshanteringsplaner och andra styrande dokument särskilt utifrån omställningen av socialtjänsten 2.0
Du arbetar digitalt där du bland annat har kommunens digitala dokument- och ärendehanteringssystem till hjälp. Det är därför viktigt att du känner dig bekväm med att arbeta i olika verksamhetssystem.
Din arbetsplats kommer att vara på Järnvägsgatan, nära stadskärnan och centralstationen med goda pendlingsmöjligheter.
Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare som till exempel friskvårdsbidrag och möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar. Du får flextid så att du kan ta sovmorgon eller gå hem tidigare för att möjliggöra livspusslet samt arbeta hemifrån, när det fungerar för verksamheten.
Vem är du?
Du har högskoleutbildning inom juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet från offentliga sektorn med liknande arbetsuppgifter, gärna inom socialtjänst eller motsvarande. Du behöver ha god grundläggande IT-kunskap och en god språklig förmåga i svenska i såväl tal som skrift.
Vi söker dig som trivs med att ha många kontakter, både med förtroendevalda och kollegor. Du behöver vara social och bra på att samarbeta med andra. Ett lugnt och trevligt bemötande är viktigt, liksom att du är uppmärksam och lyhörd. Du uttrycker dig tydligt i tal och är bra på att lyssna. Att hantera flera arbetsuppgifter samtidigt och prioritera rätt är en del av jobbet, så du behöver vara strukturerad och noggrann. Du planerar ditt arbete effektivt, håller deadlines och tar ansvar för dina uppgifter. För att lyckas i rollen behöver du också kunna analysera och lösa komplexa frågor genom att bryta ner dem i mindre delar. Du är självgående och ser till att driva ditt arbete framåt med kvalitet i fokus.
Som en viktig del i en ständigt utvecklande verksamhet välkomnar vi alla sökande då vi vill spegla Hässleholms kommuns alla invånare.
Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i vår medarbetar- och ledarpolicy.
Vi kommer ha löpande urval, så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut har fattats.
Om oss
Vi på Socialförvaltningen jobbar för att främja människors sociala trygghet, jämlika levnadsvillkor och aktiva deltagande i samhällslivet. Här på socialförvaltningen tror vi på medarbetare som under frihet tar ansvar och levererar den kvalitet som våra medborgare förtjänar och förväntar sig. Vi är stolta över våra medarbetare, och vi blir glada om du vill utvecklas tillsammans med oss.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus.
Välkommen att bli en av oss!