OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värnamo kommun är en kommun med stor tillväxtpotential bland annat tack vare ett strategiskt läge där E4:an korsar Rv27, med flera befintliga tågförbindelser och en kommande höghastighetsjärnväg. Vår vision lyder " Värnamo kommun - den mänskliga tillväxtkommunen, 40 000 invånare 2035". Kommunen vill växa genom att bygga framtiden på fyra kriterier: hållbarhet, attraktivitet, trygghet och tillväxt. Mångfald, entreprenörskap och starka nätverk utmärker kommunen och kommunens näringsliv.
Värnamo kommuns verksamhet är uppdelad i tio förvaltningar. Antalet anställda är drygt 2 700 personer och kommunens årliga omsättning är cirka 2 miljarder kronor.
Värnamo kommun i Småland är en tillväxtregion. Ett framgångsrikt näringsliv, hög sysselsättning, goda kommunikationer och en väl utbyggd offentlig service kännetecknar vår expansiva kommun med drygt 33 000 invånare.
Barn- och utbildningsförvaltningens verksamhet omfattar förskola, grundskola, kulturskola, gymnasie, vux och särskola Tillsammans är vi ca 1300 anställda.
Välkommen att söka tjänsten som nämndsekreterare på barn- och utbildningsförvaltningen i Värnamo kommun. Förvaltningen har idag ca 1350 anställda inom förskola, grundskola, särskola, gymnasium, vuxenutbildning och kulturskola.
Nämndsekreteraren är spindeln i nätet i den politiskt styrda organisationen och utgör länken mellan tjänstemän och politiker i förvaltningen. Tjänsten är placerad centralt i Värnamo i det gamla Tingshuset där förvaltningens kansli finns.
Nämndsekreterare
Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare har du en betydelsefull roll i förvaltningen där du kommer att ansvara för administrationen i nämndprocessen och se till att handlingar hanteras på ett korrekt och rättssäkert sätt. Du arbetar digitalt genom hela processen där du b.la. har kommunens digitala dokument- och ärendehanteringssystem till hjälp. Du ansvarar för att förbereda, genomföra och efterarbeta barn- och utbildningsnämndens sammanträden. I uppdraget får du även vara delaktig i att utveckla en effektiv nämndprocess och skapa förutsättningar för att nämndens möten blir bra. I arbetsuppgifterna ingår administrationsutveckling, att ta fram, utreda, följa upp och skriva underlag för beslut inom verksamhetsområdet samt diarieföring och allmän administration.
Kompetens och erfarenhet
Du som söker har ett stort intresse för den offentliga processen samt motivation och förståelse för demokratiska spelregler. Vi ser att du har en fallenhet för att skriva och uttrycka dig i det svenska språket samt har kunskap och intresse för att använda modern teknik i det dagliga arbetet. För dig är det viktigt att ha ordning och reda och du trivs i en administrativ roll där du får ta ansvar för din uppgift samt själv strukturera, prioritera och driva dina processer vidare.
Som person har du en god samarbetsförmåga samt är lugn, stabil och serviceinriktad. Du har förmågan att kunna fokusera på rätt saker och kommunicerar på ett tydligt sätt.
För tjänsten krävs att du har en högskoleexamen, gärna inom statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller alternativt inom en annan inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Du har vidare god kunskap om de lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet. Vi tror att du som söker med fördel har erfarenhet av administrativt och/eller serviceinriktat arbete och ser det som meriterande om du har arbetat i en politiskt styrd organisation. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Bifoga personligt brev och cv med din ansökan.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.