OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi.
Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.
Socialförvaltningen ger stöd och omsorg till Flens kommuninvånare. Förvaltningen har tre avdelningar; Avdelningen äldre, Avdelningen myndighet och Avdelningen för barn unga och vuxna.
Arbetsplats
Tjänsten är placerad på socialförvaltningens stab som är en förvaltningsövergripande stödenhet med fokus på olika administrativa processer. Enheten består av administratörer, systemförvaltare/utvecklare, arkivassistent och nämndsekreterare. Från och med 1 januari 2023 kommer socialförvaltningen att arbeta mot två nämnder, en social- och arbetsmarknadsnämnd och en vård- och omsorgsnämnd, vilket kräver en utökning av antalet nämndsekreterare. I dagsläget är det inte klart hur uppdelningen mellan de två verksamhetsområdena kommer att se ut, men den vi anställer kommer att arbeta gentemot verksamhet som utgår från socialtjänstlagen.
Som medarbetare i socialförvaltningens stab kommer du att bli en del av en liten, trevlig arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, flexibilitet och kollegialt stöd. I arbetsgruppen får varje medarbetare en unik och viktig roll med fokus på stöd till politiker och medarbetare i nämndernas kärnverksamheter.
Arbetsuppgifter/uppdrag
Som nämndsekreterare ansvarar du för en kvalitetssäkrad och tidseffektiv berednings- och ärendehanteringsprocess mellan förvaltning och nämnd. Arbetet omfattar sekreterarskap i nämnd, nämndens presidium samt ett individutskott alternativt kommunens pensionärsråd. Uppdraget innebär, utöver sedvanliga administrativa arbetsuppgifter knutna till de politiska sammanträdena, även att skriva tjänsteskrivelser, arbete kring facklig samverkan, att ta fram utbildningsmaterial och rutiner samt utbilda i interna processer och system. Andra arbetsuppgifter och ansvarsområden är att jobba med förvaltningens registrering av allmänna handlingar, arkiv och dokumenthantering. Arbetet innebär en hel del samverkan internt inom kommunen, men även med andra kommuner, främst inom länet.
Därutöver kan det tillkomma uppgifter utifrån nämndsekreterarens kompetens och förvaltningens behov.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning, gärna med inriktning statsvetenskap, samhällsvetenskap eller rättsvetenskap, eller erfarenhet från politiskt styrd verksamhet som arbetsgivaren finner jämförbar.
Du har en hög språklig förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du är självgående och driver ditt ansvarsområde på ett strukturerat sätt. Som person är du noggrann och mån om att leverera underlag med hög kvalitet. God samarbetsförmåga är viktigt utifrån att nämndsekreteraren ofta blir en central funktion i samspelet mellan politik och tjänstemannaorganisationen. Vi söker en kollega som med ett positivt förhållningssätt är intresserad av att arbeta med utveckling och ständiga förbättringar.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Särskilt meriterande är erfarenhet av liknande arbete.
Omfattning/varaktighet
Tillsvidareanställning 100%
Tillträde efter överenskommelse
Flens kommun tillämpar individuell lönesättning.
Kontaktperson: Cecilia Jonsson, 0157-43 04 85, cecilia.d.jonsson@flen.se
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, 0157-430000
Välkommen med din ansökan senast 20 maj 2022.