Nämndsekreterare för individutskottet med processansvar i Socialförvaltning

Nämndsekreterare för individutskottet med processansvar i Socialförvaltning

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Socialförvaltningen Hisingen söker nu en nämndsekreterare till individutskottet. Tjänsten innebär ett huvudansvar för processen kring arbetet i utskottet samt att vara expert och bollplank till chefer och handläggare i juridiska frågor med anknytning till utskottet. I tjänsten finns även möjlighet att arbeta med utvärderingar, utredningar och granskningar.

Som nämndsekreterare hos oss blir du en del av avdelningen Stab och är direkt underställd avdelningschefen. Avdelningen ansvarar för frågor kopplat till nämnd, utskott, registratur, juridik, arkiv, kommunikation, informationssäkerhet och dataskyddsförordningen. Inom avdelningen finns också enheten för fastighet, säkerhet och IT. Vi är drygt 22 personer inom avdelningen där avdelningschef ingår i förvaltningsledningen.
Som nämndsekreterare för individutskottet kommer du att arbeta nära såväl politiker i individutskottet som chefer och handläggare inom socialtjänsten. Du kommer att ansvara för att förbereda och vara sekreterare vid individutskottets sammanträden, vilket innebär att du säkerställer att handlingar till utskottet är juridiskt korrekta, att du upprättar dagordning och skickar ut kallelse samt handlingar till ledamöterna och tjänstemän samt att du skriver och färdigställer protokollet. Du expedierar även beslut samt hanterar övriga arbetsuppgifter vanligen förekommande i samband med ett sammanträde.

Dina närmsta kollegor är också förvaltningens två nämndsekreterare, en med ansvar för nämnden och en med ansvar för individutskottet. och ni ersätter varandra vid frånvaro. Tanken är att ni arbetar nära varandra och bildar ett team för den politiska ärendeprocessen med mål att skapa effektiva besluts- och ärendeprocesser.

Till dina uppgifter hör även att hålla förvaltningen uppdaterad om utveckling inom området, såsom relevanta lagar och förordningar, förarbeten, domar och beslut samt vägledande dokument från myndigheter och organisationer. Du ansvarar för att nödvändig information, riktlinjer och rutiner för ansvarsområdet finns tillgängligt och kommuniceras till berörda målgrupper.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom juridik, offentlig förvaltning, eller motsvarande som är relevant för rollen. Du har tidigare yrkeserfarenhet från socialtjänsten och dess myndighetsutövning. Ett krav är även att du har erfarenhet av att tolka lagstiftning inom området samt har en förmåga att kunna vidareförmedla detta till berörda. Det är meriterande om du därtill har yrkeserfarenhet från sekreterarskap i exempelvis nämnd eller utskott och/eller erfarenhet av att leda utredningsarbete.

I ditt arbete kan du agera på egen hand utifrån vad situationen kräver och du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du är mån om att ditt arbete blir korrekt och grundligt utfört och det är en självklarhet för dig att kontrollera och följa upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet. Du planerar aktiviteter och projekt i god tid och du arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt.

Som nämndsekreterare är det viktigt att du har förmåga att delge information, såväl muntligt som skriftligt, genom att du uttrycker dig på ett tydligt och effektivt sätt. Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt förstå dess betydelse i ett större sammanhang. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation samt har goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift. Goda kunskaper i IT som ett arbetsverktyg samt ett intresse för att utveckla IT-stödet i ärendehantering krävs.

Urval påbörjas under ansökningstiden. Vi läser ansökningarna löpande så välkommen in med din ansökan så fort som möjligt.



ÖVRIGT
Intervjuer kommer att genomföras under vecka 29, 35 och 36.

Sammanfattning

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024