Nämndsekreterare för kommunstyrelsen

Nämndsekreterare för kommunstyrelsen

Arbetsbeskrivning

Som nämndsekreterare arbetar du på kommunledningskontoret och ingår i ett team som utgör navet i kommunens centrala administration, vilket ställer krav på en hög integritet i hanteringen av frågor av olika slag. Du kommer ha ett nära samarbete med kanslichefen som är biträdande kommundirektör, kommundirektören, kommunstyrelsens ordförande och kommunadministratör/arkivarie. Du har även ett nära samarbete med andra nyckelpersoner kring nämndadministration, men också daglig kontakt med de övriga förvaltningarna där du ger stöd i nämndadministrativa frågor och samordnar samverkansarbetet mellan nämndsekreterarna.

Medarbetarna på enheten arbetar i team där samverkan och gemensamma prioriteringar skapar viktiga förutsättningar för att lyckas med såväl de enskilda som de gemensamma målsättningarna.

Vår vision för år 2030 är att vi ska vara en plats för att göra skillnad. Visionen togs fram tillsammans av politiker, företagare, föreningsmänniskor, ungdomar, tjänstepersoner och invånare. Visionen beskriver vilken plats vi vill sträva mot att vara, den är vår karta och målbild över vart vi är på väg. Visionen ägs av alla och bygger stolthet, framtidstro och en anda för kommunen som plats. Vision 2030, här ger vi plats att göra skillnad, är vår gemensamma viljeinriktning och visar hur vi ska arbeta utifrån en gemensam värdegrund: "Idéer blir till verklighet", "Tanke och omtanke" och "Där alla har betydelse".

ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare vid kommunledningskontoret arbetar du med ärende- och dokumenthantering och service till våra förtroendevalda. Du har en viktig roll i att samordna beslutsunderlag utifrån våra kommungemensamma rutiner och arbetssätt. Du är drivande i att samordna kommunledningskontorets tjänstemannaberedning i nära samverkan med kommundirektör och kanslichef.

Kanslienheten samordnar och bereder ärenden till dels kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunstyrelsens arbetsutskott. Som kommunsekreterare är du sekreterare i dessa politiska församlingar. Kanslienhetens medarbetare stödjer ärendeberedning, planering, utredningar, sammanträdesadministration och andra uppgifter. Du ger också stöd till förvaltningens tjänstemän i deras arbete med att producera beslutsunderlag och hålla i strukturen för nya och pågående ärenden.

KVALIFIKATIONER
Vi tror att du har en statsvetenskaplig högskoleutbildning, gärna med inriktning mot offentlig förvaltning eller motsvarade som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är starkt meriterande, liksom erfarenhet av att ha en processledande roll och god vana av digital ärendehantering.
Du noggrann, flexibel och förstår vikten av att ge god service till politiker, invånare och tjänstemän i organisationen, samtidigt som du har förmåga att samverka och kommunicera i både tal och skrift.

Du delar kommunens värdegrund tanke och omtanke, alla har betydelse, idéer blir till verklighet. Gemensamt för kanslienheten är att vi arbetar lösningsorienterat och nytänkande. Ofta kommer nya uppdrag med kort varsel och vi har ett ständigt samarbete för att lösa våra uppgifter och utveckla våra arbetssätt. För att lyckas behöver du trivas med att samarbeta och kommunicera med andra människor som på olika sätt bidrar i en gemensam arbetsprocess. Det är viktigt att du tycker om att vara "spindeln i nätet" och är en utpräglad problemlösare. Som person är du självständig, prestigelös, strukturerad och kvalitetsmedveten.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval och förbehåller oss därför rätten att påbörja intervjuarbetet innan ansökningstidens slut. Skicka därför in din ansökan så fort som möjligt.

Vaggeryds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och
annonsförsäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomisekreterare Torbjörn Lindberg
0370-678118
Vision Sara Tolf
0370- 67 80 00
IT-chef Tomas Johansson
0370-678185
Vision Sara Tolf
0370-678137
Enhetschef Ingegerd Wremp
0370 67 80 19
Personalchef Åsa Öhrn
0370-67 81 56
Chef Kanslienheten Torbjörn Åkerblad
0370 - 67 81 42
Ekonomichef Patrik Eurenius
0370-678104
Upphandlingsansvarig Ann Clewåker
0370- 678113
Kommundirektör Bengt-Olof Magnusson
0370-67 81 35

Sammanfattning

Besöksadress

Bangårdsgatan 2 56821 Skillingaryd
None

Postadress

Box 43
Skillingaryd, 56821

Liknande jobb


Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024