OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Välkommen till ett spännande uppdrag med stor bredd i socialförvaltningen Sydväst. Vi söker en nämndsekreterare som ska ansvara för ett individutskott och vara ett stöd till en avdelningschef i övergripande frågor.
I rollen ingår två uppdrag. Det ena rollen är som sekreterare i ett av förvaltningens två individutskott. Den andra delen är att ge stöd till en avdelningschef, antingen till avdelningschefen för barn och unga alternativt avdelningschefen för vuxen och försörjningsstöd. Vilken avdelning det blir beror på var du som söker har din erfarenhet.
Arbetsuppgifter:
- Som sekreterare i ett av socialnämndens två individutskott ansvarar du för arbetet med underlag och handlingar, vilket bland annat innebär kallelser, dagordningar, protokoll, samt ärendeberedning inför möten. Du är också ansvarig för att kommunicera besluten till myndigheter och handläggare.
- Som stöd till avdelningschef ansvarar du för att ge ett gott och flexibelt stöd till i avdelningsövergripande frågor. Du får exempelvis att hålla ihop och svara på remisser och yrkanden, skriva tjänsteutlåtanden, stötta enhetscheferna att hantera synpunkter och svara på frågor från extern part med mera.
- Tjänsten kan även omfatta vissa utredningsuppdrag eller samordningsuppdrag.
- Du kan även få vara ersättare för nämndsekreterare vid dennes frånvaro.
Tjänsten är placerad på förvaltningens avdelning för stab och kommunikation. Avdelningen består av 15 specialistfunktioner som stödjer förvaltningen i frågor som nämndarbetet, arkiv, juridik, utredningar, kommunikation, IT, fastighet med mera. Avdelningen har ett mycket högt medarbetarengagemang, enligt medarbetarenkäten.
Varmt välkommen med din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Utbildning - Krav
Du ska ha högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig eller juridisk inriktning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Erfarenhet av offentlig förvaltning - Krav
Du ska ha erfarenhet av kommunal eller annan offentlig förvaltning.
Kunskaper i socialrätt - Krav
Du ska ha dokumenterade kunskaper i socialrätt.
Erfarenhet i en av dessa områden - Krav
Du ska ha någon form av erfarenhet inom ett av dessa två områden: myndighetsutövning "barn och unga" eller myndighetsutövning "vuxen och försörjningsstöd".
IT - Krav
Du ska vara van att arbeta med digitala verktyg.
Ansvarsfull - Krav
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Serviceinriktad - Krav
Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Du är mån om att ta reda på vilka förväntningar som finns hos uppdragsgivare och andra intressenter samt följer upp att dessa införlivas. Du är balanserad, positiv och observant i ditt kundbemötande.
Samarbetsinriktad - Krav
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
ÖVRIGT
I en del av urvalsprocessen kommer vi att använda oss utav arbetspsykologisk testning.