Nämndsekreterare i Lerums kommun

Nämndsekreterare i Lerums kommun

Arbetsbeskrivning

Nämnsekreterartjänsten är placerad vid Administrativa enheten som består av 14 personer som ansvarar för det administrativa stödet till den politiska organisationen. I enheten finns bland annat nämndadministrativt stöd åt kommunfullmäktige och kommunstyrelsen, stöd till kommunfullmäktiges presidium och kommunfullmäktiges beredningar samt administrativt stöd till kommunalråd och förvaltningsledning. Enheten ansvarar också för ärendeberedning, dokument- och ärendehantering, arkiv och kommunjuridiskt stöd. Enheten är placerad i verksamhetsområde utveckling och hållbarhet.

Du kommer att arbeta i nära samarbete med övriga nämndsekreterare, registratorer och arkivarie. Vi är mitt inne i ett spännande och utmanande förändringsarbete där du kommer att ha en viktig roll.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en vikarie till enheten i samband med föräldraledighet. Som nämndsekreterare bidrar du tillsammans med dina kollegor till att de förtroendevalda får det stöd som de behöver för att fatta korrekta och välgrundade beslut. Du stödjer beslutsprocessen för kommunfullmäktige, kommunstyrelse och utskott. I rollen ingår att formaliagranska ärenden inför politisk behandling, säkra att beslutsunderlagen är politikerna tillhanda i rätt tid och att möten kan genomföras på ett professionellt sätt. Du är därför involverad i hela processen från att sätta agendor till att vara sekreterare och stöd under mötena samt att följa upp fattade beslut. I arbetet ingår även registrering och utlämnade av allmänna handlingar.

Vi lägger stor vikt vid att kunna stödja varandra och därför arbetar vi med löpande avstämningsmöten och gemensamma rutiner inom enheten.


KVALIFIKATIONER
Du har ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet från en liknande tjänst i en annan kommun eller offentlig förvaltning såsom exempelvis nämndsekreterare.

Du har en högskoleutbildning inom samhälls- och statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning, eller likande. Du har goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Det är viktigt med kunskap inom Officepaketet samt att du trivs med ett digitalt arbetssätt. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i ett dokument- och ärendehanteringssystem.

Som person är du lugn, noggrann och strukturerad. Tjänsten kräver god samarbetsförmåga samt serviceorienterat förhållningssätt. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan! Intervjuer sker löpande under ansökningstiden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jakob Rydén
0302-521499
Birgitta Ludvigsson
0302-521130
Stina Schill
0302-52 12 51
vikarierande chef administrativa enheten Daniel Kindstedt
0302-521243

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun, Administrativa enheten
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 november 2021
  • Ansök senast: 9 december 2021

Besöksadress

Brobacken 1 Lerum
None

Postadress

None
Lerum, 44380

Liknande jobb


Vikarierande kommunsekreterare

1 november 2024

Vikarierande kommunsekreterare

Vikarierande kommunsekreterare

16 oktober 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

10 oktober 2024

Kommunsekreterare

23 september 2024