OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Majorna-Linné är Göteborgs största stadsdel med cirka 63 000 invånare och utgör en attraktiv del av staden att leva och vistas i med såväl havet som stora grönområden och ett rikt kulturutbud.
Stadsdelsförvaltningen med cirka 3400 anställda arbetar inom verksamheter som förskola, grundskola, individ- och familjeomsorg, kultur och fritid, social omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning samt hälso- och sjukvård. Det vi gör har stor betydelse för många.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill vikariera som utskottssekreterare under 11 månader.
Vi söker dig som har intresse och förståelse för innebörden av myndighetsutövning mot tredje person. Du har förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer och inge förtroende. Dina egenskaper som noggrannhet, engagemang och ansvarsfullhet kommer att vara användbara.
Som utskottssekreterare arbetar du inom en av förvaltningens stödfunktioner, utvecklingsavdelningen, och arbetar nära såväl politiker i stadsdelsnämndens utskott som chefer och tjänstemän inom förvaltningen.
Inom utvecklingsavdelningen arbetar flera professioner tillsammans för att bidra till utvecklig, hög servicenivå och ett gott arbetsklimat.
Uppdraget innebär att planera, genomföra och följa upp stadsdelsnämndens utskottsmöten. Du kommer att ge juridiskt stöd till handläggare/chefer inom offentlighet och sekretess, delegationsärenden samt att stödja tjänstemän i att skriva yttranden till domstol och tillsynsmyndighet. I ditt uppdrag ingår att tillsammans med registrator och nämndsekreterare ansvara för ärendeprocessen.
KVALIFIKATIONER
Högskoleexamen från förvaltningsprogrammet, statsvetenskap eller juridik
Du har:
• kunskap inom för området relevant lagstiftning
• förmåga och intresse för att hålla dig uppdaterad inom området och kontinuerligt driva omvärldsbevakning inom juridik och praxis
• kunskap och förståelse för att arbeta i en politiskt styrd organisation
I rollen som utskottssekreterare är det viktigt att du har förmåga att:
• samarbeta och ge service till politiker och tjänstemän
• uttrycka dig i såväl muntlig som skriftlig kommunikation
• självständigt initiera, planera och genomföra arbetet
• vara en god pedagog och lyhörd inför verksamhetens behov
Du har minst ett års erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning, har du erfarenhet som nämnd/utskottssekreterare är det meriterande.