OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nordanstig Naturligtvis- Här förverkligar du dina livsdrömmar
Nordanstigs kommun ligger i norra Hälsingland nära Sveriges mittpunkt mellan Hudiksvall och Sundsvall. Kommunen sträcker sig från kusten med sandstränder, fiskelägen och natursköna öar, till inlandets stora skogar med känsla av vildmark och möjlighet till både fiske och alpin skidåkning. Vi har prisvärda boenden både på landsbygden och i våra många små samhällen. Vårt rika kultur- och föreningsliv engagerar många av våra cirka 9500 invånare.
Beskrivning
I Nordanstigs kommun vill vi arbeta med ständiga förbättringar för att kunna utföra arbete med god kvalitet.
Vi erbjuder dig ett spännande, givande och viktigt arbete i den lilla, gripbara kommunen. Här är beslutsvägarna korta och förbättringsviljan stor. Att arbeta inom Nordanstigs kommun är att ha möjligheten att arbeta nära medborgaren och faktiskt kunna påverka människors liv till det bättre.
Tjänsten som nämndsekreterare är placerad på utvecklingsenheten som består av sex medarbetare. Enheten har en central roll i kommunen med uppdrag inom bland annat övergripande styrning och ledning, Agenda 2030, folkhälsa, trygghetsfrågor, digitalisering, juridik och stöd till förtroendevalda. Vi arbetar brett inom dessa områden med utredningar, projekt, kommunövergripande utveckling och löpande stöd till alla kommunens verksamheter. Utvecklingsenheten är en av fem enheter vid kommunstyrelsens stab (kommunledningskontor).
Arbetsuppgifter
Rollen som nämndsekreterare innebär att du bevakar, samordnar och administrerar ärenden till och från kommunens politiska instanser. Du skriver protokoll vid politiska sammanträden. Du kommer i första hand arbeta mot kommunstyrelsens ledningsutskott men ska vara beredd att arbeta även mot andra instanser. Du ger god service och professionellt stöd till förtroendevalda och tjänstemän. Du deltar i kontinuerlig utveckling av nämnds- och utskottsadministrationen tillsammans med kommunsekreterare och andra nämndsekreterare.
Du har en aktiv roll i kommunens digitaliseringsarbete och är del av en kommunövergripande arbetsgrupp på området. Du kommer få insyn i flera digitaliseringsprojekt, bland annat utveckling mot e-arkiv. Du hjälper också stabens enhetschefer att ha ordning och reda i deras IT-förvaltning.
Även andra varierande arbetsuppgifter förekommer, såsom enklare utredningar och administrativa uppgifter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är strukturerad, serviceinriktad, noggrann och ansvarsfull. Du har god förmåga att sätta dig in i en mängd olika frågor, både högt och lågt. Du har vidare god förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga, är flexibel och har god förmåga att prioritera bland arbetsuppgifter. Uppdraget ställer krav på att du kan ha många arbetsuppgifter i gång samtidigt, ibland under tidspress.
Du bör ha relevant högskoleutbildning, företrädesvis inom juridik eller statsvetenskap. Då arbetet innebär att behandla och producera formella texter är det av stor vikt att du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Du bör ha tidigare erfarenhet från arbete i kommunal eller annan offentlig förvaltning. Har du tidigare erfarenhet som nämndsekreterare så är det meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Villkor
Tjänsten kan komma att inledas med 6 månaders provanställning. I dialog med chef så finns möjlighet till distans- eller hemarbete. Våra medarbetare har 1500 kr/år i friskvårdsbidrag och möjligheten till semesterväxling. Inom våra verksamheter eftersträvar vi en jämn könsfördelning.
Vi ser fram emot att ha dig som kollega!
Vid rekrytering gör Nordanstigs kommun ett medvetet val gällande var vi vill exponera vår annons. Vi vill ej bli kontaktade av annonssäljare eller rekryteringsföretag.