Nämndsekreterare med koordinerade roll för dataskyddsfrågor

Nämndsekreterare med koordinerade roll för dataskyddsfrågor

Arbetsbeskrivning

Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.

Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.

Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod

ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi en nämndsekreterare som vill ha en koordinerande roll för dataskyddsfrågor i den nya förvaltningen för funktionsstöd!

Nämndsekreterartjänsten är placerad i enheten Informations- och ärendehantering, som ingår i avdelningen Stab, kommunikation och säkerhet. Enheten ansvarar för frågor kopplat till nämnd, utskott, registratur, juridik, arkiv, informationssäkerhet och dataskyddsförordningen. Inom avdelningen finns också enheten Service, utvecklingsledare säkerhet och krisberedskap och en kommunikationsenhet. Vi är drygt 30 personer inom avdelningen där avdelningschef ingår i förvaltningsledningen.

Som nämndsekreterare kommer du arbeta nära förvaltningens dataskyddskontaktpersoner, nämndsekreterare, jurister, arkivarier, registrator med fler i en uppstart av ny förvaltning för funktionsstöd. Vi har funnits sedan den 4 januari 2021 och fortfarande finns flera rutiner och arbetssätt att utveckla och sätta på plats för att skapa effektiva och ändamålsenliga ärendeprocesser.

Du kommer arbeta med frågor kopplat till dataskydd och personuppgiftshantering och vara förvaltningens koordinerade dataskyddskontaktperson. Du kommer arbeta nära förvaltningsjuristen och övriga dataskyddskontaktpersoner för att hantera arbetsuppgifter såsom:
•Stödja och utbilda verksamheterna i dataskyddsfrågor
•Personuppgiftsincidenthantering
•Utelämnande av registerutdrag
•Dialog och samråd med förvaltningens dataskyddsombud (DSO) som är placerad på
Intraservice.

Dina närmsta kollegor är också förvaltningens två nämndsekreterare; en med ansvar för nämnden och en med ansvar för individutskottet. Tanken är att ni arbetar nära varandra så att ni kan täcka upp för varandra vid sjukdom och semester. På så vis bildar ni tillsammans ett team för den politiska ärendeprocessen med mål att skapa effektiva besluts- och ärendeprocesser.

Vem blir din chef? Enhetschef Anita Almqvist.
LinkedIn-profil: https://www.linkedin.com/in/anita-a-a0a94aaa/

Välkommen till oss, du är Göteborg!

KVALIFIKATIONER
Du ska ha en kandidatexamen eller masterexamen i samhällsvetenskaplig utbildning, offentlig förvaltning, juridik eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du har dokumenterade kunskaper inom relevanta lagstiftningar, så som kommunal- och förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess samt dataskyddsförordningen och socialrätt. Krav för tjänsten är att du har goda kunskaper att uttrycka dig i tal och skrift. Det ska ha erfarenhet av att ha arbetat som nämnd-och/eller utskotts-sekreterare eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde.
Du har förmåga att ha fokus på detaljer. Du kontrollerar och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt.
Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Du är balanserad, positiv och observant i ditt kundbemötande.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Urval påbörjas under ansökningstiden.

Rekryteringen kommer att pågå under vecka 28-29 med intervjuer planerade till den 15 och 16 juli.

I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.

Som en del av urvalsprocessen kommer vi att använda oss av arbetspsykologisk testning. De sökande som uppfyller kraven kommer få testen skickat till uppgiven e-post. Kontrollera därför även skräpkorgen i din mail.

Intervjuer för denna tjänst kommer att hållas digitalt på grund av rådande pandemi.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

27 november 2024

Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024