Nämndsekreterare med sakkunniguppdrag till socialkontoret

Nämndsekreterare med sakkunniguppdrag till socialkontoret

Arbetsbeskrivning

KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.

Drivs du av att skapa trygghet och god service för de som bor i Norrköpings? Då kan du vara vår nästa nämndsekreterare med sakkunniguppdrag till socialkontoret!
Vilka är vi?

Socialkontoret i Norrköpings kommun sätter individens behov i fokus, alltid med barns bästa i första hand. Det ska vara lätt att få hjälp. Våra stöd- och behandlingsinsatser håller hög kvalitet och bygger på rättssäkra bedömningar. Vi vill hitta lösningar nära individen och bidra till en positiv förändring för denne. Tillsammans vill vi skapa trygghet och god social service för oss som bor i Norrköping.

Vi söker nu en nämndsekreterare till socialkontoret som kan jobba med uppdrag mot bland annat behandlingsutskottet.   

Dina arbetsuppgifter

Som nämndsekreterare arbetar du nära nämndens förtroendevalda, socialkontorets ledning och handläggare med att ge ett kvalificerat stöd i nämndhanteringen. Du ansvarar i huvudsak för processen mot socialnämndens behandlingsutskott som är den politiska instans som fattar beslut i individärenden enligt SoL, LVU och LVM. Du planerar möten, stöttar ordförande i att sätta dagordning och kommer att ha ett nära samarbete med dina kollegor i beslutsprocessen från ärendestart till beslut och expediering.

En viktig del av din tjänst består av att hantera behandlingsutskottets sammanträden. Under sammanträdena kommer du att föra protokoll samt vara ett sammanträdesjuridiskt stöd till ordföranden så att beslut tas i enlighet med kommunallagens och kommunens egna beslutade krav på sammanträdets genomförande.

Din roll som sakkunnig innefattar att själv utreda och bereda ärenden till nämnd, exempelvis remisser. Det innebär också att du stöttar förtroendevalda med din sakkunskap inför beslut i individärenden.

Vem är du?

Vi söker dig som har en högskoleutbildning med inriktning offentlig förvaltning, statskunskap alternativt socionomexamen eller annan utbildning med relevant inriktning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. 

Du har god kännedom om socialtjänstlagen. Du är kunnig i Officepaketet och är van vid att arbeta i administrativa datasystem samt i dokument- och ärendehanteringssystem såsom kommunens ärendehanteringssystem NorrDok. Du har kunskap om olika lagar som styr olika delar i kommunen så som exempelvis offentlighetsprincipen, offentlighets- och sekretesslagen, förvaltningslagen och kommunallagen. Som ansvarig för processen i behandlingsutskottet ser vi gärna att du har kunskap inom IFO:s handläggning och dokumentation.

Som person är du serviceinriktad och kan ge råd och stöd till verksamhetens medarbetare genom ett serviceinriktat arbetssätt. Du har en mycket god samarbetsförmåga och ett inkluderande arbetssätt. Du arbetar strukturerat och har god analytisk förmåga.

Du anpassar dig efter ändrade omständigheter och kan behålla lungnet under arbetstoppar. Du besitter en god språklig förmåga och har lätt för att uttrycka dig både i tal och skrift. Vi ser gärna att du har erfarenhet av ett liknande arbete inom offentlig verksamhet.

Information om tjänsten

Antal lediga tjänster: 1
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse 
Arbetstid: Dag
Sista ansökningsdatum: 18 september, urval sker löpande under annonseringstiden
Kontakt: Socialdirektör Yvonne Thilander på 011-15 23 03



Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norrköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 augusti 2022
  • Ansök senast: 18 september 2022

Postadress

Förvaltningshuset Rosen Trädgårdsgatan 21
NORRKÖPING, 60242

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024