Nämndsekreterare med samordningsansvar

Nämndsekreterare med samordningsansvar

Arbetsbeskrivning

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.


Samhällsbyggnadsförvaltningen förvaltar och utvecklar både stad och landsbygd inom kommunen. Vi har det samlade ansvaret för att planera och skapa de fysiska, juridiska och affärsmässiga förutsättningarna för en trygg och god livsmiljö i Botkyrka. Våra 125 medarbetare arbetar för att möjliggöra för ett bra boende och en attraktiv närmiljö oavsett var i livet man befinner sig.



Tjänsten och arbetsuppgifterna
Är du intresserad av hur den politiska processen fungera?
Vill du jobba med en roll där du får vara med att stötta beslutsfattare i deras politiska uppdrag? Välkommen in med din ansökan!

Vi söker en nämndsekreterare till samhällsbyggnadsnämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden i Botkyrka kommun.

I rollen ingår att stötta förvaltningen och politiker i den politiska processen, som nämndsekreterare förväntas du vara knytpunkten mellan förvaltningsorganisationen och politiker. Du arbetar med att utveckla, kvalitetssäkra och leda nämndprocessen från beredningar inför sammanträden till efterbehandling. Detta innebär att du ansvarar för all administration kring nämndprocesserna, bland annat granskning av tjänsteskrivelser, skapande av kallelse, protokollföring under sammanträden och skapande av protokoll.

Arbetet är självständigt men kräver ett stort mått av samverkan inom förvaltningen. Du kommunicerar och samarbetar med förvaltningsdirektör, förvaltningsledning, nämndledamöter, enhetschefer och handläggare i förvaltningen samt med övriga förvaltningar. Vid behov samordnar och utför du även vissa utredningsuppdrag. I nära samarbete med förvaltningens registrator skapar du förutsättningar för effektiva och rättssäkra administrativa processer inom förvaltningen genom utveckling, stöd och kompetenshöjande insatser.

Vi erbjuder dig
Du kommer att ingå i stabsenheten där du får en plats i vårt engagerade team med våra 14 medarbetare som bland annat ansvarar för kommunikation, HR, registratur, administration och verksamhetsutveckling. 

Just nu befinner sig samhällsbyggnadsförvaltningen i ett spännande skede med ökat utvecklingsarbete kring digitalisering. Stabsenheten spelar en viktig roll för att uppnå förvaltningens vision mot en obruten digital samhällsbyggnadsprocess och hos oss får man ett  stort utrymme att vara med och påverka och möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling.

Arbetet sker huvudsakligen på plats i kommunhuset i Tumba, nära pendel- och busskommunikation. Vi erbjuder dig en flexibel arbetsmiljö med möjlighet till distansarbete enligt verksamhetens behov.

Du som söker till oss
För att lyckas i rollen tror vi att du har minst ett års erfarenhet, men gärna mer, av arbete som nämnd sekreterare samt stor kunskap om kommunal förvaltning och politisk styrning. Du är trygg i din roll och har modet att vägleda chefer, handläggare och nämndledamöter i ärendeberednings- och nämndprocessen.

Du har även goda kunskaper i sammanträdesteknik, mötesformalia, kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt offentlighetsbestämmelser. Befattningen kommer att kräva att du har hög digital mognad och gärna erfarenhet av att arbeta med digitala nämndprocesser samt goda kunskaper i Officepaketet.

Har du även erfarenhet av att arbete i ärendehanteringssystemet Public360 är det meriterande. Du behärskar det svenska språket mycket väl i tal och skrift. Det är meriterande om du har en eftergymnasial utbildning eller motsvarande kunskaper genom arbetslivserfarenhet. Vi lägger stor vikt på personliga egenskaper.

Som person är du relationsskapande och tar gärna initiativ till nya kontakter. Genom ditt strukturerade arbetssätt och din kommunikativa förmåga skapar du goda förutsättningar för samarbete. Du trivs i rollen som sakkunnig, men är också flexibel och lösningsorienterad. Du arbetar självständigt, tar gärna egna initiativ och kan prioritera bland dina arbetsuppgifter. Din förmåga att se helheten och ditt intresse för utvecklingsarbete blir viktiga delar i vårt arbete med att utveckla en digital obruten samhällsbyggnads-process.

Det är meriterande om du har en eftergymnasial utbildning eller motsvarande kunskaper genom arbetslivserfarenhet. Vi lägger stor vikt på personliga egenskaper.

Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. Här talas över 100 språk, här bor och arbetar människor med bakgrund från hela världen.


Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Vi har goda och trygga arbetsvillkor med kollektivavtal och flera förmåner för att du ska trivas och utvecklas på jobbet. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande


 


Övrig information

För tjänster inom exempelvis vård-skola-omsorg i Botkyrka kommun behöver du som blivande medarbetare visa utdrag ur Polisens belastningsregister.


Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Nämndsekreterare till Teknik- och fastighetsförvaltningen

Nämndsekreterare till Teknik- och fastighetsförvaltningen

31 oktober 2024

27 oktober 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

15 oktober 2024

11 oktober 2024