OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du öga för detaljer, vill bidra med struktur, service och effektivitet i den politiska nämndprocessen inom Samhällsbyggnadsområdet? Inspireras du av att bidra till en riktigt bra verksamhet präglad av att arbeta effektivt tillsammans utifrån fokus på boråsarnas bästa? Välkommen till en proffsig, pigg och prestigelös förvaltning som vår nämndsekreterare med utvecklingsuppdrag.
Borås Stad befinner sig i ett spännande utvecklingsskede med flera häftiga projekt inom samhällsbyggnadsprocessen. Där har Samhällsbyggnadsförvaltningen en central roll. Cirka 85 personer arbetar inom våra avdelningar: Plan- och bygglov, Geodata, Lantmäteri samt den Administrativa avdelningen.
Till den administrativa avdelningen söker vi nu nämndsekreterare med utvecklingsuppdrag. Du kommer till ett glatt gäng som har spetskompetens inom ekonomi, personal, kommunikation, nämndsekretariat, verksamhetsutveckling samt plan- och bygglovsadministration.
Som nämndsekreterare är du en viktig länk mellan förvaltningschef, handläggare och politik. Du samordnar och ansvarar för hela processen inom nämndadministrationen och en rad utvecklingsområden på förvaltningen. Du bidrar till att säkra att den politiska gången följs i enlighet med gällande lagar och fastställda styrdokument. Du samarbetar med förvaltningschef och administrativ chef, tjänstepersoner, nämndens ordförande och övriga förtroendevalda.
I rollen som nämndsekreterare ingår bland annat hantering av olika typer av handlingar inom samhällsbyggnadsområdet, diarieföring, beredning, planering, kallelser, protokoll, bevakning, expediering, utlämning av handlingar, arkivering mm. Att stödja förvaltningschef samt övriga chefer och handläggare i ärendeberedning och framtagande av nämndhandlingar är en annan viktig del, liksom att bevaka att ärenden kommer upp för beslut, granska dem, samt att i samråd med ansvarig chef, vid behov redigera och komplettera beslutsunderlaget. I rollen ingår att vara sekreterare vid presidie- och nämndsmöten på förvaltningsnivå och att ansvara för mötenas förberedelser och efterarbete.
Tyngdpunkten i arbetet ligger på uppgifterna som nämndsekreterare men du kommer även ha vissa utvecklingsuppdrag. Det kan till exempel handla om att arbeta med övergripande utredningar, kvalitetsfrågor och annat. Du behöver kunna söka, inhämta och processa stora mängder information samt även kunna analysera informationen och omvandla den till texter av varierande omfattning. Arbetsuppgifter och frågeställningar kan variera, och ofta arbetar du mot en deadline. Resultatet av ditt arbete ska du ibland presentera för förvaltningsledningen eller för andra målgrupper. Du behöver också kunna koordinera dina uppdrag med andras och få in olika expertis i arbetet.
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom offentlig förvaltning. Du har tidigare erfarenhet från ett liknande arbete i en politiskt styrd organisation och har ett intresse för samhällsfrågor. Du bör ha goda kunskaper om kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt offentlighet- och sekretessbestämmelser. Erfarenhet av nämndarbete och verksamhetsutveckling är meriterande, liksom kunskaper och erfarenheter inom samhällsbyggnadsområdet och den lagstiftning som råder. Erfarenhet av myndighetsutövning är också meriterande.
Rollen är serviceinriktad vilket innebär många kontakter såväl interna som externa. Du har förmåga att arbeta självständigt och strukturerat men du besitter även en mycket god samarbetsförmåga. Du är noggrann samt trivs med struktur och ordning i ditt arbete. Som person är du prestigelös och du har en god pedagogisk förmåga. Vidare är du flexibel och har ett kommunikativt arbetssätt med förmåga att skapa goda relationer.
Arbetet kräver att du på ett tydligt sätt, kan uttrycka dig väl i både tal och skrift, är en van datoranvändare som kan hantera förekommande administrativa system. Vi ser gärna att du har erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystemet Ciceron, ByggR och Canea.