OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skellefteå växer som aldrig förr och våra ambitioner är höga. Förändring och utveckling leder till nya politiska beslut och med det ett ökat behov av kvalificerat stöd till politiker och tjänstepersoner. Förändring och utveckling gör det också till en spännande tid att arbeta hos oss!
Kommunens sekretariat är ett av naven i den politiska beslutsprocessen. Sekretariatet består av engagerade och drivna medarbetare som med olika kompetenser och erfarenheter tillsammans hanterat uppdraget att ge service både internt som externt.
Vi söker nu en nämndsekreterare som har öga för detaljer och som vill bidra med struktur, service och effektivitet i den politiska nämndprocessen.
ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare i sekretariatet ansvarar du för ärendehantering och sekreterarskap för nämnd, utskott, beredningar och arbetsgrupper samt fungerar som ett stöd för förvaltningens chefer i ärendeprocessen. Du kommer att ha ett ansvar för ärendeadministrationen, vilket bland annat innebär att du registrerar, samordnar och kvalitetssäkrar beslutsunderlag till nämnden. I rollen ingår det även att vara ett stöd för våra politiker, chefer och tjänstepersoner i det administrativa nämndarbetet.
Utöver detta kommer du att arbeta med diverse utrednings- eller utvecklingsuppdrag som sekretariatet ansvarar för. Arbetet kan till viss del innebära administration och sekreterarskap i förvaltningsspecifika uppdrag. Offentlig administration befinner sig i en förvandling där processer digitaliseras fortlöpande och du kommer att delta i digitaliseringen, både vad gäller sekretariatets arbete i stort och i synnerhet i nämndens arbete.
Arbetsuppgifter och frågeställningar kan komma att variera och ofta arbetar du mot en skarp deadline.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller motsvarande och har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du är intresserad av samhällsfrågor och du bör ha goda kunskaper om kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt offentlighets- och sekretessbestämmelser. Har du dessutom erfarenhet av nämndarbete och verksamhetsutveckling är det meriterande, liksom erfarenhet av myndighetsutövning.
Eftersom du är sekreterare i olika forum, främst nämnden, är det en förutsättning att du skriver klart, tydligt och korrekt och kan anpassa dina texter efter målgruppen. För dig är det en självklarhet att följa de lagstadgade krav och rutiner som finns, samtidigt som du bidrar till att utveckla, förenkla och effektivisera arbetssätt och processer när det behövs. Du är van att arbeta i olika digitala verktyg.
Som person är du noggrann och du trivs med struktur och ordning i ditt arbete. Du arbetar självständigt, samtidigt som du ser nyttan av att samarbeta med andra. Rollen är serviceinriktad vilket innebär många kontakter, såväl interna som externa, där du får användning av din förmåga att skapa relationer, lyssna in andra och föra ut dina budskap på ett pedagogiskt sätt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Förvaltningen Support och lokaler har till uppdrag att samordna och utveckla effektivt stöd så att kommunens verksamheter kan fokusera på sina olika huvuduppdrag och ge effektivare service till kommunens invånare. Vi ansvarar för kommunens övergripande samordning och utveckling av tjänster inom områden som måltid, fastighet, personal, ekonomi, inköp, information, kundtjänst och IT.
Läs mer om Skellefteå här:
https://skelleftea.se
Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.
Kontaktpersoner på detta företaget
Margareth Johansson, sektionschef
0910-73 50 00, 070-661 20 92
Gunnar Olofsson, SACO
0910-73 50 00
Ralph Hedlund, Vision
0910-73 50 00
Anna Källsved, Gruppledare
0910-73 50 00, 070-330 23 54
Urban Stenberg, Vision
0910-73 50 00, 070-370 69 80
Erika Nilsson, avdelningschef
0910-73 50 00
Karina Frimodig, Vision
0910-73 50 00
Liselotte Bruse, chef Informationsenheten
0910-73 50 00
Peder Lundberg, enhetschef
0910-73 50 00
Annette Lindgren Atterhem, SACO
0910-73 50 00