OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med där det händer? Järfälla växer och utvecklas och bygg- och miljöförvaltningen har en viktig roll i detta!
Vi söker nu en ny kollega för en tjänst som nämndsekreterare och jurist. Förvaltningen har 10 avdelningar och du kommer att ingå i avdelningen kvalitet och verksamhetsstöd som är centralt placerad och servar hela förvaltningen.
Avdelningen ansvarar för stödet och ärendehanteringen till den politiska verksamheten som består av tekniska nämnden och miljö- och bygglovsnämnden. Avdelningen stöttar i form av t ex nämndsekreterarskap, registratur, arkiv och kvalificerad handläggning kring juridik, kvalitetsutveckling, utredningar och miljöledning.
Vi har ett viktigt och roligt uppdrag och utgångspunkten för medarbetarna är att vara ett professionellt och kunnigt specialiststöd till såväl de två nämnderna som till förvaltningen.
ARBETSUPPGIFTER
Nämndsekreteraren ansvarar för processen avseende miljö- och bygglovsnämnden. Det innefattar bland annat beredning av ärenden, utskick, sekreterarskap vid nämndsammanträden, protokollskrivning och expediering av beslut.
Som jurist kommer du att genomföra juridiska utredningar och vara ett rådgivande stöd till bägge nämnderna och förvaltningen i ärenden som kräver juridisk kompetens.
Du kommer också att arbeta med utvecklingen av den kommunala ärendeprocessen, samordning och genomförande av diverse utredningar. Du medverkar aktivt i olika utvecklingsprojekt och utbildningar i kommunen. Vid behov ersätter du nämndsekreteraren för Tekniska nämnden.
I tjänsten ingår även att vara dataskyddssamordnare för förvaltningen. Det innebär att du leder arbetet med att säkerställa att verksamheternas hantering av personuppgifter uppfyller kraven i GDPR och övrig lagstiftning på området. Du ger stöd till verksamheterna vid bland annat hantering av begäranden om registerutdrag och personuppgiftsincidenter. Dataskyddssamordnaren deltar även i det kommunövergripande dataskyddsarbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en juristexamen eller annan högskolekompetens med inriktning mot offentlig förvaltning kompletterad med juridik.
Juridiska kunskaper inom något eller några av följande områden är meriterande: förvaltningsrätt, miljörätt, livsmedelslagstiftning, plan- och bygglagen, avtalsrätt, fastighetsrätt samt entreprenadrätt.
Du ska ha några års erfarenhet av en eller båda delarna i tjänsten och det är meriterande att ha erfarenhet från att ha jobbat i en politiskt styrd verksamhet, gärna kommunal sådan.
Som nämndsekreterare och jurist har du god analytisk och strategisk förmåga och en vana av att, ibland i ett högt tempo, självständigt kunna arbeta mål- och resultatorienterat. En bra utvecklad samarbetsförmåga är en väsentlig egenskap för att kunna driva arbetet inom förvaltningen och för att hantera kontakterna med resten av den kommunala organisationen. Intresse för ordning och reda är en självklarhet.
Du har en god förmåga att kommunicera dina slutsatser till andra i tal och skrift på ett lättfattligt sätt på god svenska. Vana vid att utbilda är ett plus.
Du behöver ha en bra förmåga till överblick, kunna se helheten och drivas av det kommunala uppdraget. Förmågan att på ett professionellt sätt stötta de förtroendevalda och förvaltningen är viktig.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation, goda utvecklingsmöjligheter och arbetar efter visionen Järfälla för alla framåt. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/jobbahososs
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Kvalitet och verksamhetsstöd Robert Jägare
08-580 285 00
Ansvarig konsult Lennart Rydén
Researcher Amanda Norstedt
Avd chef Jan Hellström
08-580 285 00