Nämndsekreterare - Omsorgsförvaltningen

Nämndsekreterare - Omsorgsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Hedemora – Dalarnas äldsta stad – är en ekokommun i södra Dalarna med 15 200 innevånare. Förutom en levande landsbygd finns i Hedemora modern industri med gamla anor. Här erbjuds stora möjligheter till ett rikt friluftsliv, närhet till högskola och goda förbindelser med bl a Stockholmsregionen. Hedemora kommuns vision är att skapa en bygd med framtidstro, där människor och näringsliv utvecklas.

Hedemora kommun är kommunens största arbetsgivare med över 1400 medarbetare inom ett hundratal olika spännande yrken. Kommunens övergripande strategiska mål är att skapa möjligheter för en god livskvalitet och god omsorg, få människor att välja Hedemora kommun som bostadsort. God livskvalitet innebär bland annat att Hedemora kommun är en ekokommun med goda boendemiljöer, att vi utvecklar kultur- och naturmiljöer, erbjuder bra förskolor och grundskolor, en gymnasieskola med utbildning av högsta kvalitet, samt utvecklar en positiv och stimulerande miljö för näringslivet.

ARBETSUPPGIFTER
Nämndsekreteraren är betydande för att upprätthålla en rättssäker ärendehantering och en god service mot kommuninvånare, förtroendevalda och tjänstepersoner.

Du kommer att arbeta som nämndsekreterare för omsorgsnämnden, verkställighetsutskott och myndighetsutskott samt råd. Det innebär att du kommer arbeta åt flera politiska instanser och vara en nyckelperson i ärendeflödet och den politiska beslutsprocessen. Du närvarar under möten och beredningar och ansvarar för att upprätta kallelser, dagordningar och protokoll allt i enlighet med kommunallagens bestämmelser.

Rollen innebär ett nära samarbete med våra nämndordföranden och ansvariga tjänstepersoner i deras arbete med att ta fram beslutsunderlag. Utöver huvuduppdraget tillkommer annat löpande administrativt arbete alternativ handläggning efter verksamhetens behov. Tjänsten innehåller även samordning av dataskyddsfrågor.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning, alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du har goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen och förståelse för den politiska styrningen. Du har ett intresse för offentlig förvaltning.

Som person är du noggrann, ansvarsfull och serviceinriktad. Du har hög integritet, ett gott omdöme och är bra på att samarbeta då arbetet innebär många kontakter med politiker, medarbetare och allmänhet. Du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik. Du har goda kunskaper i svenska, god förmåga att uttrycka dig klart och lättbegripligt i tal som skrift.

Viktiga egenskaper är att självständigt kunna planera, organisera och strukturera arbetet på ett effektivt sätt och du behöver trivas med att hantera flera uppgifter parallellt, ibland inom korta tidsramar.

ÖVRIGT
Som medarbetare inom Hedemora kommun är det viktigt att du delar den gemensamma värdegrunden KRAM som står för Kundfokus, Respekt, Ansvar och Mod.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Vi har gjort vårt medieval och undanber oss all kontakt från annonsförsäljare samt rekryteringsbolag.

VÄLKOMMEN med Din ansökan via offentliga jobb.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Hedemora kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 januari 2023
  • Ansök senast: 25 januari 2023

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024