OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till samhällsbyggnadsförvaltningen!
Samhällsbyggnadsförvaltningen svarar för de flesta av kommunens tekniska verksamheter, till exempel bostadsanpassning, gatuunderhåll, parker, begravningsverksamhet, vatten, avlopp, avfallshantering samt kostverksamhet. Förvaltningen består av fem avdelningar som stödjer teknik- och griftegårdsnämnden; projektavdelningen, gatuavdelningen, VA- och avfallsavdelningen, park- och griftegårdsavdelningen och kostavdelningen.
På tekniska kontoret finns samhällsbyggnadsförvaltningens centrala administration som är ansvarig för att förvaltningen bedriver tilldelade uppdrag på ett ändamålsenigt sätt utifrån uppsatta mål, politiska beslut och styrdokument. Tekniska kontoret ansvarar för verksamhetsområdena utfärdande av parkeringstillstånd för rörelsehindrade och bostadsanpassning. Tekniska kontoret består av tre medarbetare i form av förvaltningschef, verksamhetsutvecklare och nämndsekreterare.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som nämndsekreterare är du länken mellan förvaltning och nämnd och har ett nära samarbete med såväl politiker som chefer och övriga tjänstemän. Du rapporterar till förvaltningschefen och kommer att ingå i förvaltningsledningen där du har rollen som sekreterare. Du kommer att samarbeta med kommunens övriga nämndsekreterare där du kommer att hitta ett gott stöd och samtidigt kunna bidra med din kompetens inom området.
Som nämndsekreterare ansvarar du för att samordna och administrera ärendeprocessen för nämnden samt för den förvaltningsövergripande samverkan med de fackliga organisationerna. Du stöttar förvaltningen med att kvalitetsgranska beslutsunderlag i ärenden till nämnden samt skriver protokoll kopplat till nämnd och förvaltningssamverkan. I tjänsten ingår många varierande administrativa arbetsuppgifter kring samhällsbyggnadsförvaltningens ansvarsområde så som fakturering, arbete inom GDPR, diariet och fungera som arkivredogörare. Vidare kommer du att handlägga ansökningar av parkeringstillstånd för rörelsehindrade samt vara behjälplig när exempelvis nya blanketter och rutiner ska arbetas fram i förvaltningen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning alternativt mycket god erfarenhet av arbete som nämndsekreterare som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete där du har fått tagit stort eget ansvar samt erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation. Vi ser att du har goda kunskaper i kommunallag, förvaltningslag och offentlighets- och sekretesslag samt grundläggande kunskaper inom dataskyddsförordningen (GDPR). Du har god kännedom kring arbete med protokollskrivning samt diarieföring och arkivering. Meriterande med erfarenhet från samhällsbyggnadsområdet samt kunskaper inom reglerna kring parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
För att nå framgång i rollen som nämndsekreterare behöver du vara serviceinriktad och ha ordning och reda som ledord. Du kommer att ingå i en mindre stab på förvaltningen där teamarbete och positiv laganda är A och O, vilket förutsätter att du aktivt bidrar till god gemenskap. Du har en mycket god kommunikativ förmåga som gör att du kan uttrycka dig på ett tydligt men även smidigt sätt. Som nämndsekreterare behöver du vara flexibel och snabbt kunna ställa om för att nå önskade mål. Du är trygg i din yrkesroll och känner dig bekväm i att ge juridisk vägledning till politiken när det krävs och att bistå med spetskompetens inom det nämndadministrativa arbetet. I rollen som nämndsekreterare har du förmågan att alltid se till organisationens och kundens bästa utifrån ett helhetsperspektiv. I rekryteringen lägger vi vikt vid personlig lämplighet.
Tjänsten kräver god datavana med grundläggande kunskaper inom Officepaketet samt en mycket god språklig förmåga i tal och skrift samt en god analytisk förmåga.
Körkort B
ANSTÄLLNING
Tillsvidareanställning, 100%.
Tillträde omgående eller enligt överenskommelse
Lön
I Tranås kommun tillämpar vi individuell lönesättning.
ANSÖKAN
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Tranås kommun använder vi rekryteringsverktyget Talent Recruiter. Vi ber dig därför skicka in din ansökan via Talent Recruiter genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.
Intervjuer planeras att genomföras 14 april.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.
Fackliga representanter nås via Tranås kommuns växel 0140-681 00.