Nämndsekreterare samhällsplanering

Nämndsekreterare samhällsplanering

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se Samhällsbyggnadsförvaltningen består av verksamheterna Plan, Mark och exploatering, Fastighet, Allmän plats med park, gata och trafik, Vatten och avlopp, Måltidsservice samt Stab. På förvaltningen jobbar ungefär 400 personer och vi har ett nära samarbete inom förvaltningen och med andra förvaltningar som jobbar med den fysiska och tekniska samhällsutvecklingen för kommunen. Vi satsar på gemensamma aktiviteter, personalfrämjande aktiviteter och måbratid på arbetstid som skapar en god stämning mellan medarbetarna på förvaltningen. Genom ett stort engagemang, god service och kunskap bidrar vi till en hållbar och väl fungerande vardag nu och i framtiden för Enköpingsborna.

På staben är vi 17 medarbetare med olika ansvarsområden och kompetenser. Vi är förvaltningens verksamhetsstöd med högt engagemang och har spännande utmaningar!

ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi dig som vill bli vår nya kollega på stabsfunktionen!
Din roll som nämndsekreterare och koordinator är ett kvalificerat stöd till våra verksamhetsområden samhällsplanering och exploatering. Du har en central funktion på förvaltningen med huvudansvar för administrationen för samhällsplanering kring plex-utskottet som är ett utskott till kommunstyrelsen. Du har kontinuerlig kontakt med nämndens politiker och ansvarar för beredningsprocessen fungerar. Du är ett stöd till handläggare och chefer i deras arbete att ta fram bland annat beslutsunderlag i en variation av frågor.

Att arbeta som nämndsekreterare inom plan- och exploatering innebär en stor variation av arbetsuppgifter. Det här är en mycket intressant och spännande roll och du kommer vara en nyckelperson i arbetet med samhällsplanering och utveckling.

I arbetet ingår att skicka kallelser, delta på beredningsmöten, sammanställa handlingar inför sammanträden och föra protokoll på sammanträden. Tillsammans med förvaltningens registrator ansvarar du för nämndens diarium och att handlingar och ärenden diarieförs korrekt. Du är också ett viktigt stöd i att koordinera det administrativa arbetet inom verksamheterna plan- och exploatering. I rollen ligger även att bevaka de kommungemensamma nämndhanteringsfrågorna och delta i vårt nätverk för nämndsekreterare.

Enköpings kommun är inne i ett expansivt skede och kraven på verksamheterna ökar kontinuerligt för att möta behoven.
Som nämndsekreterare får du en viktig nyckelroll inom samhällsbyggnadsförvaltningen för att möta dessa utmaningar.

Exempel på arbetsuppgifter som du kommer att möta i din roll hos oss:
• Ansvara för den övergripande administrationen för avdelningarna.
• Registrering och diarieföring av olika ärenden och inkomna handlingar.
• Hålla i planeringen av ärenden till Plex-utskottet.
• Stöd vid utredningar och planering av ärenden, samråd, medborgardialoger och workshop.
• Sammanställa underlag, beställa och göra utskick vid samråd.
• Ta emot och hantera inkommande remisser, svar på samråd och yttranden.
• Detektivarbete för att hitta äldre handlingar eller information.
• Service till allmänheten kopplat till planering och exploatering.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- samhällsvetenskaplig högskoleutbildning, exempelvis statsvetenskap eller juridik eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- några års erfarenhet av att arbeta som nämndsekreterare, så att du har god kunskap om formaliakrav. Gärna i förvaltning med ansvar för motsvarande verksamhetsområden som exempelvis detaljplan eller bygglov.
- erfarenhet av utredande arbetsuppgifter och framtagande av underlag till beslut i nämnd.
- goda kunskaper om de lagar och regler som styr det kommunala beslutsfattandet, som kommunallagen, förvaltningslagens serviceskyldighet, regelverket om offentlighet och sekretess samt GDPR.
- hög digital mognad där du aktivt har arbetat i Officepaketets olika program och digitala ärendehanteringssystem.
- goda kunskaper i det svenska språket, både muntligt och skriftligt.

Du är en person som tar stort eget ansvar, är noggrann och har god förmåga att självständigt planera och driva ditt arbete framåt. Då du har många kontaktytor är det viktigt att du är positiv och tillmötesgående i ditt bemötande och visar intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, är trygg och stabil med förmåga att bibehålla ett professionellt bemötande även när det sker plötsliga förändringar. För att lyckas i rollen är det även viktigt att du kommunicerar på ett tydligt sätt, så att du säkerställer och följer upp att budskap når fram och gör det enkelt för målgruppen du samarbetar med. Vi kommer att lägga stor vikt vid ovan nämnda kompetenser, personliga egenskaper samt motivation och engagemang för tjänsten.


ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.

För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här:
https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping.html#box-Personuppgiftersamtskyddadidentitet

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Förvaltarchef Kurt Geschwindt
0171- 62 52 77
Gatuchef Titti de Verdier
0171-62 82 00
Arbetsledare Nathalie Vilhelmsson
0171-62 61 80
VA-chef Danielle Littlewood
0171-62 52 58
Utvecklingschef Lars-Inge Larsson
0171-62 50 08
Driftchef rörnät Stefan Wilhelmsson
0171-62 52 59
Kostchef, måltidsservice Viktoria Grönholm
0171-625171
Kökschef, Ljunggårdens kök Annika Pettersson
0171-477682
Samhällsbyggnadschef Magnus Åsman
0171 62 62 16
Tf förvaltarchef Gunilla Eksudd
0171-62 53 71

Sammanfattning

Besöksadress

Kungsgatan 42 74580 Enköping
None

Postadress

Kungsgatan 42
ENKÖPING, 74580

Liknande jobb


Nämndsekreterare till Skövde kommun

Nämndsekreterare till Skövde kommun

5 november 2024

5 november 2024

Nämndsekreterare till Teknik- och fastighetsförvaltningen

Nämndsekreterare till Teknik- och fastighetsförvaltningen

31 oktober 2024

27 oktober 2024