Nämndsekreterare / Samordnare för hållbarhetsfrågor

Nämndsekreterare / Samordnare för hållbarhetsfrågor

Arbetsbeskrivning

Om Kultur- och fritidsförvaltningen
Kultur- och fritidsförvaltningens uppdrag är att erbjuda alla som bor och verkar i Linköpings kommun ett brett och varierat utbud av kultur- och fritidsaktiviteter. Förvaltningen står inför nya spännande utmaningar, såsom byggnation av ny simhall, nya idrottsarenor, satsning på mer offentlig konst, utveckling av kreativa mötesplatser för unga vuxna.

Inom ramen för kultur- och fritidsnämndens uppdrag ska förvaltningen arbeta strategiskt med utveckling av kultur, idrott - och fritidslivet. Vi vill bidra till att Linköping blir en attraktiv, hälsosam och kreativ stad som genomsyras av puls och passion!

Är du intresserad av att ge Linköpingsborna en meningsfull fritid, då finns goda chanser att du skulle kunna trivas och skapa resultat här.

Om arbetsplatsen
Kultur- och fritidsförvaltningen har ca totalt 230 medarbetare och består av förvaltningskontoret, Linköpings konst- och museer, Stadsbiblioteket, Kulturskolan, Idrottsenheten och Kultur och ungdom. Förvaltningens ledningsgrupp leds av Kultur- och fritidsdirektör och består av bitr. förvaltningsdirektör, enhetschefer, ekonomichef, HR-chef, kommunikatör och kvalitetssamordnare. 

Denna tjänst är placerad i ljusa fina lokaler på förvaltningskontoret i hjärtat av Linköping. På förvaltningskontoret arbetar ca 20 medarbetare och chefer.

Arbetsbeskrivning
Som nämndsekreterare kommer du att ansvara för processen kring ärendeberedning såsom kallelser, utskick och protokoll. Det innebär främst att stödja handläggarna med att skriva och formulera beslutshandlingar, men även att ansvara för uppföljning av ärenden. I dina arbetsuppgifter ingår även att genomföra utredningar samt vara föredragande i nämnden. Du utgör även ett stöd till de förtroendevalda, förvaltningsledningen och dess chefer i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor. Som nämndsekreterare är du en viktig länk mellan politiker, medborgare och tjänstemän i kommunen.

Tjänsten innefattar även ansvar för att driva och utveckla Kultur- och fritidsförvaltningens arbete med diariet. I detta arbete är du ett konsultativt stöd för chefer och registratorer i frågor som rör allmänna handlingar och- diariet. Vidare kommer du att ha ett samordningsansvar för nämndens hållbarhetsarbete, vilket innebär att du representerar förvaltningen i forum för hållbarhetsfrågor samt-  samordnar och redovisar förvaltningens arbete med hållbarhet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning, gärna inom statsvetenskap och offentlig förvaltning eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har god kännedom om offentlighets- och sekretesslagstiftningen, förvaltningslagstiftning samt kommunallagen. Förståelse för de politiska demokratiska processerna är ett krav.

Vi vill att du har erfarenhet av att arbeta med offentlig administration inom den offentliga sektorn och får gärna ha erfarenhet från en liknande tjänst i en kommunal verksamhet. Då arbetet innefattar att skriva och formulera beslutshandlingar till nämnd och att i viss mån även vara föredragande så ser vi att du har mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Dessutom ser vi att du goda kunskaper i engelska samt mycket goda kunskaper i  ordbehandlingsprogram.

 

Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 6908


Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 maj 2021
  • Ansök senast: 24 maj 2021

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024