Nämndsekreterare Socialförvaltningen

Nämndsekreterare Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vi är medarbetare, kollegor och vänner med hjärta för Härnösand. Tillsammans gör vi skillnad för människor - dygnet runt. Med glädje delar vi med oss av vår kunskap och service i våra olika yrkesroller.

I Härnösand har vi tagit #metoo vidare till #WeDo. Vi vill skapa en hållbar arbetsplats och kommun där alla kan känna sig trygga och ha framtidstro.

Nu söker vi positiva, ansvarstagande och engagerade människor som vill vara med och bygga en hållbar framtid i Härnösand.


Är du noggrann och strukturerad med ett genuint intresse för den demokratiska processen? Har du förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt? Då kanske du är vår nästa kollega!

Om jobbet
Vi söker en nämndsekreterare för socialnämnden och tillhörande utskott.

Som nämndsekreterare är du en viktig länk mellan tjänstemän och politik. Du har ansvar för hela nämndadministrationen och ser till att nämndsammanträden och beslutsmöten genomförs på ett smidigt, korrekt och rättssäkert sätt. För att möta den mängd ärenden som hanteras av socialnämnden fördelas nämndadministration inom två tjänster där också andra administrativa arbetsuppgifter inryms, bland annat sekreteraruppdrag kring samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagarorganisationer, hantering av myndighetspost och diarieföring.

Organisatoriskt kommer du att tillhöra socialförvaltningens administrativa enhet. Enheten ansvarar förutom nämndadministration bland annat för inköp och beställning, administration, fakturahantering och bemanningssupport.

Arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna omfattar bland annat


• Ansvar för att den nämndadministrativa processen samordnas och kvalitetssäkras. I din roll ingår att skriva kallelser, publicera handlingar, skriva protokoll vid nämndsammanträden och expediering av protokollsutdrag. Du ansvarar för bevakning av ärenden samt övrig samordning av nämndens verksamhet. Du kommer att arbeta självständigt, men i nära samarbete med din nämndsekreterarkollega. Tillsammans skapa ni förutsättningar för effektiva administrativa processer genom utveckling, stöd och kompetenshöjande insatser.
• Att administrera delar av förvaltningens samverkansprocesser. Där ingår bland annat att skicka ut kallelse och dokument inför möten, skriva protokoll, samordna justering, diarieföra och sammanställa handlingar för arkivering.
• Att handlägga de fonder och stiftelser som socialnämnden ansvarar för.
• Samordningsansvar för nämndens arkiv.
• Stöd till förtroendevalda, förvaltningsledning och chefer i kommunala och förvaltningsrättsliga ärenden.
• Hantera och vara ett stöd i frågor om hantering av personuppgifter enligt dataskyddsförordningen, GDPR.
• Bevaka och administrera förvaltningens synpunktshantering och myndighetsbrevlåda samt intern och extern kommunikation via intranät och hemsida.
• Du ingår även i olika samverkansgrupper med kommunsekreterare och övriga nämndsekreterare inom kommunen.

Vissa utredningsuppdrag kan ingå i tjänsten och ansvar och arbetsområden kan ändras över tid.

Kvalifikationer

• Eftergymnasial utbildning med inriktning mot relevant högskoleutbildning, gärna med inriktning mot offentlig förvaltning, juridik, samhälls- eller statsvetenskap. Alternativt att du har en gedigen yrkeserfarenhet som nämndsekreterare eller motsvarande.
• För att lyckas i rollen krävs att du har en god förmåga att planera, organisera och strukturera arbetet på ett effektivt sätt. Du är engagerad, serviceinriktad och trivs i en miljö där det händer mycket. Du är flexibel och klarar att ändra din planering, ibland med kort varsel.
• Du har en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket, såväl i tal som i skrift.

Meriterande


• Erfarenhet från politiskt styrd verksamhet eller myndighet är meriterande. Det är även även annan form av erfarenhet från verksamhet där ordnade möten, protokoll och beslut förekommer. 
• Kunskap om relevant lagstiftning är starkt meriterande, exempelvis kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen och GDPR.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. För att trivas med de arbetsuppgifter som ingår i tjänsten är det viktigt att du tycker om administration, är flexibel och har lätt för att samarbeta. Som person är du driven och självständig, en framförallt strukturerad, noggrann och serviceinriktad. 

Övrig information
Tjänsten som Nämndsekreterare är en tillsvidareanställning på 100% och tillsättas sker så snart som möjligt enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt.

Urval och intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan tillsättas under rekryteringsperioden, så vänta inte med din ansökan!


Härnösand i Höga Kusten är platsen för dig som gillar det nära och enkla livet. Här kan du bo nära havet, naturen och kulturen. Vad du än är intresserad av så finns det bara några minuter bort. Ena stunden på jobbet – i nästa på havet, i skogen eller på konsthallen. Välkommen till Härnösand!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen vill vi att du söker tjänsten via denna annons. Vi tar inte emot ansökningar på annat sätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf Förvaltningschef Sig-Britt Ahl
0611-34 86 05
VISION Rolf Rödlund
070-191 94 82
JUSEK Mats Gradin
073-274 54 54
Kommunal Malin Lövkvist
070-419 86 88
Tf Rektor Elisabeth Pettersson
0611-34 80 91 070-210 13 15
Lärarförbundet Leif Lundin
0611-34 88 77
Fena Rekrytering AB Nina Stering-Näslund
070-660 26 24
Skolledarförbundet Kenneth Svanemar Näslund
070- 252 11 72
Kommunal Annelie Persson
0611-34 89 07
Verksamhetschef Södra området Eva Claesson
070-346 61 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Härnösands Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 oktober 2021
  • Ansök senast: 27 november 2021

Besöksadress

Storgatan 30
None

Postadress

None
HÄRNÖSAND, 87180

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

23 december 2024

Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

20 december 2024

19 december 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

19 december 2024