Nämndsekreterare sökes till ett spännande uppdrag

Nämndsekreterare sökes till ett spännande uppdrag

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Ale kommun har beslutat att förändra sin styrmodell till att arbeta med tillitsbaserad styrning, vilket skapar nya möjligheter och utmaningar för organisationen. Sektor samhällsbyggnad har påbörjat implementeringen av det nya arbetssättet i organisationen. Sektorn har en mycket god relation med nämnd och avsikten är att tillsammans skapa de nya arbetssätten som denna metod möjliggör. Vi tror därför att det är avgörande att även du engageras av denna möjlighet och har modet att tillsammans med oss driva utvecklingen som en god medspelare.

Du kommer att ingå i sektorns stöd- och utvecklingsstab, vilken är en nyskapad enhet. Det innebär att du kommer att delta i uppbyggnaden av gruppen.

ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget inom sektor samhällsbyggnad innebär ett varierat arbete med många olika kontaktytor. Internt arbetar du exempelvis nära stabschef, sektorchef samt nämndsordförande. Din huvudsakliga uppgift är att stödja samhällsbyggnadsnämndens arbete genom att säkerställa att nämnden får beslutsunderlag av god kvalitet och kan genomföra sina möten på ett bra sätt. Du har också som ansvarsområde att höja sektorns kompetens inom nämndsprocessen samt utveckla ärendeprocesser. Du kommer att vara ett kvalificerat stöd till både chefer och medarbetare vid handläggning av ärenden till nämnd. Du ingår i det kommunala nätverket för nämndsekreterare som gemensamt utvecklar kommunens nämndsadministration.

Arbetet som nämndsekreterare innebär beredning, praktisk planering och protokollföring vid sammanträden samt tillhörande för- och efterarbete. Du säkerställer att den politiska gången följer gällande lagstiftning och fastställda styrdokument. Du kommer vid behov att utgöra backup åt sektorns registrator och andra administrativa uppgifter kan tillkomma.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har minst ett års dokumenterad erfarenhet som nämndsekreterare eller nämndsamordnare från offentlig verksamhet samt kunskap om kommunal förvaltning och politisk styrning. Du har goda kunskaper i nämndjuridiska frågor samt inom kommunal- och förvaltningsrätt. Du har vana av att hantera sammanträden och tekniken runt mötet samt erfarenhet av arbete i administrativa stödsystem. Befattningen kräver också att du har goda kunskaper i Officepaketet.

Erfarenhet av nämndarbete inom samhällsbyggnadssektorn är meriterande.
För att lyckas och trivas i rollen vet vi att dina personliga egenskaper har stor betydelse. Eftersom uppdraget innebär många kontakter inom och utom organisationen är det viktigt att du har en god servicekänsla och ett gott bemötande. Du är flexibel, noggrann och systematisk i ditt arbete. Du har god initiativförmåga, kan arbeta självständigt samt trivs med att arbeta i grupp. Som nämndsekreterare är det viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift för att kunna förmedla ditt budskap på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Du är förändringsbenägen och föredrar utveckling framför förvaltning. Det är viktigt att du är trygg i dig själv och i din roll. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Intervjuer kommer att genomföras den 30/6 och 1/7. Vänligen uppge i din ansökan om du har förhinder någon av de dagarna. Intervjuer kan också komma att ske löpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

Liknande jobb


Nämndsekreterare till Teknik- och fastighetsförvaltningen

Nämndsekreterare till Teknik- och fastighetsförvaltningen

31 oktober 2024

27 oktober 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

15 oktober 2024

11 oktober 2024