Nämndsekreterare sökes till juridik- och kanslienheten i Öckerö kommun!

Nämndsekreterare sökes till juridik- och kanslienheten i Öckerö kommun!

Arbetsbeskrivning

Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg med människan i centrum präglar samhällsutvecklingen.

Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och vi har ca 1100 anställda i kommunen.

Tillsammans är vi unika, då vi lever och verkar i en kommun som består av 10 bebodda öar.
För dig som reser når du öarna på 50 min med snabbuss från centrala Göteborg. Du hittar oss två mil väster om Göteborg.

Vi uppskattar dig som vågar anta utmaningen att testa något nytt!





Inom kommunstyrelsens förvaltning finns juridik- och kanslienheten. Vi är en central styr- och stödenhet med nära kontakter med både politiker, anställda och kommuninvånare. Enheten består av 6 engagerade medarbetare och vi söker nu en driven och vetgirig nämndsekreterare. Några uppgifter som ingår i vårt uppdrag är:
• Hantera administrationen kring de politiska organen.
• Ha hand om kommunens centrala diarieföringssystem och centralarkiv samt utöva arkivmyndighetens tillsynsverksamhet.
• Stödja, hjälpa och utbilda kommunens anställda och förtroendevalda i frågor som rör kommunens dokumenthantering och för kommunal verksamhet gällande lagstiftning.
• Samordna, planera och leda arbetet med kommunens valadministration i samband med de allmänna valen.
• Samordna arbetet med kommunens registerförteckningar samt stödja anställda och förtroendevalda i efterlevandet av dataskyddslagstiftningen.


ARBETSUPPGIFTER
Som centralt kansli på kommunstyrelsens förvaltning ger vi på juridik- och kanslienheten stöd åt alla nämnder och samtliga kommunens verksamheter. Enheten ger råd, service och internutbildning till tjänstepersoner och politiker, samt deltar på politiska sammanträden och presidieberedningar. Vi eftersträvar även att digitalisera alla våra processer så långt det är möjligt.

Som nämndsekreterare fungerar du som specialist på de juridiska, organisatoriska och administrativa processer som tjänsten innefattar. Du arbetar tillsammans med de andra nämndsekreterarna med att kvalitetssäkra den kommunala beslutsprocessen. Du är en stödfunktion till politiker och chefer avseende kommunalrätt, offentlighet- och sekretesslagstiftning samt förvaltningsrätt, och förväntas därmed ha goda kunskaper inom den lagstiftningen.

I uppdraget ingår bl.a. kvalitetsgranskning av beslutsunderlag till de politiska sammanträdena, ärendebevakning, planering av sammanträden och support gällande ärendeprocesserna. I tjänsten ingår också utveckling och omvärldsorientering inom området. Arbetet innebär mycket kontakt med förtroendevalda, förvaltningsledning och handläggare. Du kommer bl.a. att upprätta kallelser och skriva protokoll med vårt nya diarieförings- och ärendehanteringssystem, Evolution, som stöd.
Nämndsekreterarna är ett betydelsefullt stöd till förvaltningens kärnverksamheter i frågor kring ärendeprocess och informationshantering och du deltar aktivt i arbetet med att utveckla rutiner och arbetssätt inom dessa områden. På enheten arbetar vi med att utveckla och öka kvaliteten inom förvaltningens övergripande ärendeprocesser. Som nämndsekreterare arbetar du tillsammans med den andra nämndsekreteraren, en registrator och en kommunjurist för att minska sårbarheten. Du har också ett nära samarbete med handläggare och chefer på förvaltningen kring ärendehanteringen.

Tjänsten innebär både operativt och strategiskt arbete, och du kommer ha stor möjlighet att påverka det fortsatta arbetet och utvecklingen inom dina ansvarsområden.


KVALIFIKATIONER
För den här tjänsten krävs att du har:
• Relevant högskoleutbildning inom t.ex. offentlig förvaltning, statsvetenskap, eller annan likvärdig utbildning.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
• Goda kunskaper inom relevant lagstiftning såsom offentlighets- och sekretesslagen, kom-munallagen, förvaltningslagen och tryckfrihetsförordningen, samt kännedom om data-skyddsförordningen (GDPR).

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete på en statlig eller kommunal myndighet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som nämndsekreterare.

Arbetet som nämndsekreterare kräver att du är strukturerad, noggrann, effektiv och självgående. Vi ser också att du är framåt, kan ta egna initiativ och gillar utvecklingsarbete. Vidare är du stresstålig, serviceinriktad och har lätt för att samarbeta med andra. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ungdomshandledare Frida Persson

Kvalitetsutvecklare Christer Zandén
031-97 62 92
tf enhetschef Ingvar TH Karlsson
031-97 62 06
Personalchef Anna Dannjé-Brocker
031-97 62 11
Chefspoolen Håkan Olsson

Kommunikations- och utvecklingschef Karin Zachau
031-97 88 20
Etableringshandläggare Ann-Sofie Nestor
031-97 88 69
Verksamhetschef Fritid och Kultur Lars Thorsson
031-97 62 86
Verksamhetschef, Arbetsmarknad Füsun Uzuner
031-97 88 80
Kostchef Terese Törnqvist
031-976200

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Öckerö kommun Kommunstyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 mars 2021
  • Ansök senast: 22 mars 2021

Besöksadress

47580 Öckerö
None

Postadress

Öckerö
Öckerö, 47580

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

23 december 2024

Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

20 december 2024

19 december 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

19 december 2024