OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vad vi gör och vill
Tjänsten är organisatoriskt placerad på kommunkansliet, här ansvarar vi för all ärendehantering kring våra politiska nämnder, utskott, råd och beredningar.
Vi organiserar också genomförandet av allmänna val till riksdag, kommun och region samt EU-val, arkivfrågor och övrig administration.
Om tjänsten
Det har påbörjats en utvecklingsresa för att bättre integrera tillgänglighetsfrågor i kommunen och i det arbetet har nämndsekreteraren en samordnande roll. Under hösten beviljades kommunen stöd för att tillsammans med länsstyrelsen ta fram nya arbetssätt för att förbättra samarbetet mellan förvaltningarna och tillgänglighetsrådet. Målsättningen är ytterst att förbättra kommunens arbete strategiskt med frågorna så att rättighetsperspektivet genomsyrar kommunens arbete i högre utsträckning.
Vi söker en person som har stor initiativförmåga, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Äldre- och omsorgsnämnden, kommunala pensionärsrådet samt kommunala funktionshindersrådet har många frågor som tangerar varandra. Vi vill gärna se att frågorna hålls ihop och utvecklas i samverkan.
Huvudsakliga arbetsuppgifter är att som nämndsekreterare– förutom att agera sekreterare på möten – ansvara för hela mötesprocessen från beredningar inför sammanträden till efterbehandling. Detta innebär att du ansvarar för all administration kring de tre nämnd- och utskottsprocesserna, bland annat granskning av tjänsteskrivelser, skapande av kallelse, protokollföring under sammanträden och skapande av protokoll. Du är länken mellan tjänstemännen och politiken och har dagligen kommunikation med handläggarna och våra förtroendevalda.
Du stöttar tjänstemännen i skapandet av tjänsteskrivelser och i nämndprocessen.
Vem är du?
Vi söker dig med för tjänsten lämplig utbildning och erfarenhet t.ex. socionom eller statsvetare. För tjänsten är det meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med funktionssätt, mänskliga rättigheter och projektledning.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation.
Det är också meriterande om du har arbetat inom socialtjänstens område eller som nämndsekreterare. Erfarenhet av rollen som sekreterare med kunskap om sammanträdesteknik och protokollskrivande är meriterande.
Som person är du van att ta initiativ och involvera de personer som behövs i de olika processerna. Du ska kunna arbeta självständigt men också ha en god samarbetsförmåga och visa tillit till dina kollegor.
Arbetet involverar många personer, det är viktigt att ha ett nära samarbete med både handläggare och förvaltningschefer. Att ge mycket god service är viktigt för dig. För att hålla ihop arbetet inom dessa områden krävs en problemlösande analysförmåga.
Välkommen med din ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast 28 oktober 2022. Intervjuer kommer att ske löpande under rekryteringstiden. Har du några frågor? Kontakta oss via mejl eller telefon:
kanslichef, Helene Bergström, helene.bergstrom@tyreso.se, 08-578 296 81
Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna finner du här: https://www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer.
Läs mer om hur det är att jobba hos oss:
https://www.tyreso.se/jobba-hos-oss.html.
Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss, här trivs nya tankar.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.