OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbete- och välfärdsförvaltningen består av Individ- och familjeomsorg, Stöd, service och boende samt Utbildning, arbete och förebyggande. Totalt är vi cirka 300 medarbetare som arbetar salutogent och lösningsinriktat med en kunskapsbas i metoder med vetenskaplig grund.
Vårt uppdrag är att hjälpa och stödja individer med sociala problem och/eller funktionssvikt, att arbeta förebyggande och främjande för att motverka utanförskap och sociala problem och genom studier eller sysselsättning hitta vidare ut i arbetslivet mot självförsörjning. Utifrån ett barnrättsperspektiv hjälper, stödjer och skyddar vi barn och ungdomar för att de ska kunna leva och utvecklas under goda och trygga förhållanden.
Placering: Arbete och välfärdsförvaltningen, centralt.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer i huvudsak att arbeta som sekreterare i Socialnämndens utskott och nämnd. Vid behov kan du behöva stödja kollegors processer inom andra nämnder.
I nämndsekreterarens arbetsroll ingår sedvanliga arbetsuppgifter inom nämndprocessen som att kalla till och ordna det praktiska kring möten, föra protokoll, expediering och arkivering av beslut. Du hanterar allt från juridiska frågor till formalia före, vid och efter sammanträdena. I arbetsuppgifterna ingår även att ansvara för planering, sammanställning och kvalitetsgranska underlag inför nämnd- och utskottssammanträden. Vidare ingår registratorsuppgifter, som exempelvis att ansvara för förvaltningens dokumenthanteringsplan och diarium.
Det tillkommer även andra arbetsuppgifter som att skriva enklare tjänsteskrivelser, delta i interna nätverk inom kommunen och utveckla system, arbeta med processer och arbetssätt, sekreteraruppdrag i ledningsgrupp.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom statsvetenskap, juridik eller annan motsvarande utbildning eller har uppnått likartad adekvat kunskap, för uppdraget, genom en längre tids yrkesutövning och som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du bör ha minst två års arbetslivserfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation och erfarenhet av arbete inom kommunal eller offentlig förvaltning.
Du ska också ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och inneha goda IT-kunskaper bland annat inom Officepaketet. Det är meriterande om du har kunskap i diarieföring, kommunallagen, förvaltningslagen samt offentlighet och sekretesslagen.
Du som söker har mycket god samarbetsförmåga och kan samverka över verksamhetsgränser. Du har ett professionellt bemötande mot olika målgrupper som till exempel politiska ledamöter, chefer och övriga förvaltningsmedarbetare och invånare. Du planerar och strukturerar upp ditt arbete för att hålla kvaliteten och givna tidsramar, men är flexibel vid behov. När det är mycket att göra har du förmågan att behålla ditt lugn, arbeta systematiskt och göra rätt prioriteringar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval. Det innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden gått ut.
I Sölvesborgs kommun arbetar våra 1 500 medarbetare efter ledorden värme, närhet och engagemang. Vår värdegrund genomsyrar all verksamhet och vi arbetar tillsammans för att Sölvesborg ska vara en plats där det skapas möjligheter för den som bor, verkar eller vistas här.
Vi erbjuder dig en dynamisk och lyhörd arbetsplats där vi är positiva till nya idéer och god stämning och trivsel har hög prioritet. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför många förmåner. Läs mer på www.solvesborg.se/jobb
Sölvesborg ligger vid Blekinges kust med goda pendlingsmöjligheter till både Karlskrona och Malmö.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.