OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg med människan i centrum präglar samhällsutvecklingen.
Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och vi har ca 1100 anställda i kommunen.
Tillsammans är vi unika, då vi lever och verkar i en kommun som består av 10 bebodda öar.
För dig som reser når du öarna på 50 min med snabbuss från centrala Göteborg. Du hittar oss två mil väster om Göteborg.
Vi uppskattar dig som vågar anta utmaningen att testa något nytt!
ARBETSUPPGIFTER
Inom kommunstyrelsens förvaltning finns avdelningen för Juridik, HR och kommunikation. Vi är en central styr- och stödenhet med nära kontakter med både politiker, tjänstemän och kommuninvånare. Avdelningen består av 16 engagerade medarbetare och vi söker nu en driven och engagerad nämndsekreterare
Som centralt kansli på kommunstyrelsens förvaltning ger vi stöd åt alla nämnder och samtliga kommunens verksamheter. Enheten ger råd, service och internutbildning till tjänstepersoner och politiker, samt deltar på politiska sammanträden och presidieberedningar. Vi eftersträvar även att digitalisera alla våra processer så långt det är möjligt.
Som nämndsekreterare fungerar du som specialist på de juridiska, organisatoriska och administrativa processer som tjänsten innefattar. Du arbetar tillsammans med de andra nämndsekreterarna med att kvalitetssäkra den kommunala beslutsprocessen. Du är en stödfunktion till politiker och chefer avseende kommunalrätt, offentlighet- och sekretesslagstiftning samt förvaltningsrätt, och förväntas därmed ha goda kunskaper inom den lagstiftningen.
Nämndsekreterarna är ett betydelsefullt stöd till förvaltningens kärnverksamheter i frågor kring ärendeprocess och informationshantering och du deltar aktivt i arbetet med att utveckla rutiner och arbetssätt inom dessa områden.
Tjänsten innebär både operativt och strategiskt arbete, och du kommer ha stor möjlighet att påverka det fortsatta arbetet och utvecklingen inom dina ansvarsområden.
KVALIFIKATIONER
För den här tjänsten ser vi gärna att du har relevant högskoleutbildning inom t.ex. offentlig förvaltning, statsvetenskap, eller annan likvärdig utbildning. Har god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
Tjänsten kräver att du är strukturerad med ett öga för detaljer. Har du erfarenhet av arbete på en statlig eller kommunal myndighet ser vi det som ett stort plus.
Vi ser också att du har goda kunskaper inom relevant lagstiftning såsom offentlighets- och sekretesslagen, kommunallagen, förvaltningslagen och tryckfrihetsförordningen, samt kännedom om dataskyddsförordningen (GDPR).
Vi söker dig som kan komplettera vår avdelning både men kunskap men också med skratt.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden.
Välkommen med din ansökan!