OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till en stimulerande och omväxlande roll där du kommer få chansen att utvecklas i din profession!
Barn- och utbildningsförvaltningen har drygt 700 anställda och bedriver verksamhet inom pedagogisk omsorg, förskola, grundskola, gymnasieskola, kulturskola samt central elevhälsa. Det finns bl.a. sju grundskolor F-6 med tillhörande fritidshem samt två högstadieskolor åk 7-9 i Tranås kommun.
I rollen som nämndsekreterare är du länken mellan förvaltning och nämnd och har ett nära samarbete med såväl politiker som chefer och övriga tjänstemän. Du rapporterar till förvaltningschefen och kommer att ingå i förvaltningsledningen som består av bland annat förvaltningschef, verksamhetschefer, verksamhetscontroller samt elevhälsochef.Du kommer att samarbeta med kommunens övriga nämndsekreterare där du kommer att hitta ett gott stöd.
Som nämndsekreterare ansvarar du för att samordna och administrera ärendeprocessen för nämnden samt för den förvaltningsövergripande samverkan med de fackliga organisationerna. Du stöttar förvaltningen med att kvalitetsgranska beslutsunderlag i ärenden till nämnden samt skriver protokoll kopplat till nämnd och förvaltningssamverkan. I rollen som nämndsekreterare kommer du att fungera som juridiskt stöd inom förvaltningen i skoljuridiska samt förvaltningsrättsliga frågor. Du kommer att vara förvaltningens personuppgiftssamordnare och fungera som kontaktperson kring Skolinspektionsfrågor och för andra myndigheter samt klagomålshantering. Visst utredningsarbete inom förvaltningen kommer att ingå i rollen. I tjänsten ingår administrativa arbetsuppgifter kring barn- och utbildningsförvaltningens ansvarsområde så som diariet. I rollen som nämndsekreterare kommer du vara en del i arbetet med att utveckla och effektivisera arbetssätt och rutiner inom arbetsområdet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med en adekvat högskole- eller universitetsutbildning, exempelvis statsvetare, rättsvetare, jurist alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser att du har goda kunskaper i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor och det är meriterande om du kan hantera digitala ärende- och dokumenthanteringssystem.Tidigare erfarenhet av kvalificerad handläggning vid myndighet är meriterande samt erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation och yrkeserfarenhet från nämnd eller utskott, gärna inom barn och utbildning. Vidare är kunskap om GDPR/dataskyddsfrågor kopplat till offentlig förvaltning meriterande.
Du är en strukturerad och noggrann person som kan ta stort eget ansvar och planera ditt arbete effektivt. Du är bekväm i din roll som myndighetsperson och har ett intresse för frågor inom barn- och utbildningsförvaltningens ansvarsområden samt en förmåga att kunna driva omvärldsbevakning och kontinuerligt hålla dig uppdaterad inom detta. Det är viktigt att du är serviceinriktad samt har god samarbetsförmåga genom att vara lyhörd i din kommunikation. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för uppdraget.
Tjänsten kräver god datavana samt en mycket god språklig förmåga i tal och skrift samt en god analytisk förmåga.
ANSTÄLLNING
Tillsvidareanställning, 100%.
Tillträde sommaren 2021
Anställningen kan komma att inledas med provanställning.
Lön
I Tranås kommun tillämpar vi individuell lönesättning.
ANSÖKAN
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Tranås kommun använder vi rekryteringsverktyget Talent Recruiter. Vi ber dig därför skicka in din ansökan via Talent Recruiter genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.
Fackliga representanter nås via Tranås kommuns växel 0140-681 00.
Välkommen med din ansökan!