OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för nämndsekretariat
Har du erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete och vill ta dig an en ny utmaning? Då kan du vara den vi letar efter till tjänsten som nämndsekreterare. Vi på enheten för nämndsekretariat erbjuder både en mångsidig och trevlig arbetsplats där du har goda möjligheter till utveckling. Välkommen med din ansökan senast 2023-10-03!
Avdelningen för kansli har till uppdrag att utifrån kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens helhetsperspektiv stödja nämnder, förvaltningar och de kommunala bolagen. Här finns kommunens samlade resurser för nämndadministration, registratur, stadsarkiv och juridik till kommunens nämnder och förvaltningar. Avdelningen stödjer dessutom de kommunala bolagen inom vissa av avdelningens verksamhetsområden. Vi är cirka 80 medarbetare och vi arbetar i moderna lokaler i Uppsala kommuns stadshus precis intill centralstationen i Uppsala centrum.
Vi erbjuder dig ett lärorikt och mångsidigt arbete på en arbetsplats där vi stöttar varandra i stort och smått samtidigt som vi drivs av kontinuerlig utveckling och förbättring. Tillsammans med kompetenta och ansvarstagande kollegor får du möjlighet att påverka och utveckla verksamheten.
Jag som blir din chef heter Martina Bruzelius. För mig är det viktigt att du och dina kollegor känner arbetsglädje och samtidigt kan prestera på jobbet. Därför coachar jag gärna och ger stöd när du behöver det. I gruppen visar vi tillit till varandra och tar vara på gruppens förmågor. Vi gör verksamheten bättre varje dag med glädje, engagemang och vilja framåt.
Ditt uppdrag
Du kommer att arbeta åt en eller flera nämnder/politiska organ. Att vara nämndsekreterare i Uppsala kommun innebär ett nära samarbete med såväl politiker som tjänstepersoner och kontakter med allmänheten. Genom beredning, koordinering och praktisk planering och genomförande av nämndens sammanträden, inklusive både för- och efterarbete, ansvarar du för att nämndprocessen är effektiv, kvalitetssäkrad och rättssäker. Du ger också råd och stöd i nämndformalia och andra frågor som rör hanteringen av ärenden till nämnd och ansvarar för arvodeshanteringen.
I Uppsala kommun är nämndprocessen till stora delar digital och vi arbetar kontinuerligt med att utveckla effektiviteten och kvalitetssäkringen. Tillsammans med dina kollegor inom enheten, avdelningen för kansli och i kommunen deltar du i aktuella utvecklingsarbeten och i det fortlöpande arbetet med att utveckla gemensamma rutiner och arbetssätt.
Din bakgrund
Vi söker dig som har universitets-/högskoleexamen med inriktning mot offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete. För att lyckas i arbetet ser vi att du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift, goda IT-kunskaper samt goda kunskaper i Office-paketet.
Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av arbete som nämndsekreterare, juridisk utbildning med förvaltningsrättslig inriktning, av arbete i liknande tjänst i kommun eller offentlig förvaltning och av arbete inom offentlig administration, gärna i kommunal verksamhet. Det är en fördel om du har erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete, av arbete inom en politiskt styrd organisation samt av att utbilda.
Har du vana att arbeta i ärendehanteringssystemet Public360, vana att arbeta i digitala dokument- och ärendehanteringssystem, kunskaper inom förvaltnings- och kommunallagen, kunskaper inom offentlighets- och sekretesslagen samt kunskap i sammanträdesformalia och mötesteknik ses det som meriterande.
Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete samt har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vi ser även att du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat samt är kreativ och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Vidare är du flexibel och du ser möjligheter i förändringar samt har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.
Sist men inte minst söker vi dig som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. .
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Martina Bruzelius, enhetschef, 018-727 84 19
Fackliga företrädare:
Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49
Akavia, Jonny Eliasson, 018-727 22 12
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43