OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för nämndsekretariat och registratur
Har du erfarenhet av rollen som nämndsekreterare? Är du intresserad av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet? Har du också flera års erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete? Då kan du vara den vi söker som nämndsekreterare till Uppsala kommun. Vi erbjuder ett jobb som är både utvecklande och innebär ett stort ansvar.
Avdelningen för kansli har till uppdrag att utifrån kommunfullmäktiges och komunstyrelsens helhetsperspektiv stödja nämnder, förvaltningar och de kommunala bolagen.
Här finns kommunens samlade resurser för nämndadministration, juridik, registratur och stadsarkiv och juridik till kommunens nämnder och förvaltningar, dessutom stödjer avdelningen de kommunala bolagen inom vissa av avdelningens verksamhetsområden. Vi är cirka 80 medarbetare och vi arbetar i moderna lokaler på Stationsgatan 12 i Uppsala, precis intill centralstationen.
På vår enhet för nämndsekretariat och registratur får du kollegor som alla stödjer en förvaltningsgemensam ärendeprocess och informationshantering för kommunens samtliga nämnder, förvaltningar och övriga politiska organ.
Ditt uppdrag
Du kommer att arbeta åt en eller flera nämnder/politiska organ. Att vara nämndsekreterare i Uppsala kommun innebär ett nära samarbete med såväl politiker som tjänstepersoner och kontakter med allmänheten. Genom beredning och praktisk planering av nämndens sammanträden, med både för- och efterarbete, ansvarar du för att nämndprocessen är effektiv, kvalitetssäkrad och rättssäker. Du ger också råd och stöd i nämndformalia och andra frågor som rör hanteringen av ärenden till nämnd.
I Uppsala kommun är nämndprocessen till stora delar digital och vi arbetar kontinuerligt med att utveckla effektiviteten och kvalitetssäkringen. Tillsammans med dina kollegor inom enheten, avdelningen för kansli och övriga kollegor inom kommunen kommer du att delta i aktuella utvecklingsprojekt och i det fortlöpande arbetet med att utveckla gemensamma rutiner och arbetssätt.
Din bakgrund
Vi söker dig som har universitets-/högskoleexamen med inriktning mot offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Har du dessutom någon typ av juridisk utbildning ser vi det som meriterande. Det är självklart en fördel om du har arbetat som nämndsekreterare, men har du flerårig erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete tror vi att du har goda förutsättningar för att lyckas i rollen.
Eftersom nämndprocessen är digital, är det en förutsättning att du har grundläggande goda IT-kunskaper, är van att arbeta digitalt och har lätt att lära dig nya system. Det är en fördel om du har arbetat i ärendehanteringssystemet Public360 liksom att du har erfarenhet av att utbilda. Du behärskar svenska väl i tal och skrift.
Arbetet är i hög grad självständigt vilket förutsätter att du är duktig på att strukturera, planera, prioritera och genomföra med fokus på rätt saker. Du är van att ta initiativ och att sätta igång aktiviteter för att uppnå resultat. Som person är du flexibel, lösningsorienterad och lugn. Du är kommunikativ, förstår vikten av att bygga goda relationer och kan anpassa ditt sätt att kommunicera efter situation. Du har en utvecklad förmåga att lyssna och en mycket god samarbetsförmåga. Din omgivning uppfattar dig som lyhörd och smidig.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Martina Bruzelius, enhetschef nämndsekretariat och registratur, 018-727 84 19
Fackliga företrädare:
Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49
Akavia, Jonny Eliasson, 018-727 22 12
Vi planerar att genomföra intervjuer mellan den 7-12 januari 2021.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, säkerhet och beredskap samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43