Nämndsekreterare till enheten för Nämndstöd

Nämndsekreterare till enheten för Nämndstöd

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och säkerställa en rättssäker och demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet och möjlighet till delaktighet genom att arbeta med att vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning? Vårt stöd till tjänstemottagare och andra uppdragsgivare är proaktivt och har en hög grad av kvalitet och effektivitet. Var med och gör skillnad!

Om tjänsten

Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen samordnas, kvalitetssäkras samt att ge specialiststöd i den processen till politiker och tjänstemän. Det innebär att du medverkar vid nämndernas sammanträden och politiska beredningar inför nämnden samt tjänstemannaberedningar. Du spelar en viktig roll i utvecklingen i att samordna, effektivisera och kvalitetssäkra ärendeflödet inför, under och efter nämnd. I tjänsten ingår även att självständigt handlägga egna ärenden och att bidra i övrigt i utvecklingsarbetet inom administrativa uppgifter som efterfrågas av våra uppdragsgivare. Du kommer att arbeta mot Teknik- och servicenämnden.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• självständigt ansvara för att samordna och planera ärendeberedningen inom det aktuella verksamhetsområdet - sekreterarskap för nämnderna, utskott och i beredningsforum
• ge stöd till handläggare vad gäller att kvalitetssäkra handlingar, att föredra ärenden och i lagstiftningsfrågor
• ge kvalificerat stöd till förtroendevalda och medarbetare i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens regelverk och rutiner kring dokument- och ärendehantering
• självständigt handlägga ärenden/uppdrag
• ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet
• hantera kontakter med media utifrån nämndarbetet

Kompetenskrav

• högskoleexamen om 180 högskolepoäng inom områdena statskunskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning, socionom eller annan utbildning inom området som bedöms som relevant
• erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete

Som nämndsekreterare är du trygg och professionell i din roll. Du arbetar bra med andra, har en hög servicekänsla och ser möjligheter i att samverka med politiker, tjänsteman och andra aktörer. Tidvis är det en hög arbetsbelastning och du behöver därför ha en förmåga att kunna hantera parallella processer och vid behov prioritera med hjälp av god struktur.  Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändring. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket så att du kan kommunicera kollegor, politiker och andra aktörer samt dokumentera det som verksamheten kräver.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande

• erfarenhet av nämndadministration
• kunskap om och erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem
• kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt

Omfattning och tillträde
Anställningsform: Vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 1 maj eller enligt överenskommelse.

Varaktighet: 1 år

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Tjänsten är placerad på Kommunledningsförvaltningen. Kommunledningsförvaltningen är en förvaltning med ambitionen att förnya, förenkla och förbättra vårt arbetssätt med syfte att ge ett effektivare och mer flexibelt stöd till Kommunstyrelsen, nämnder och kommunens alla verksamhetsområden. Det innebär utmaningar, men också att du får möjlighet att utvecklas i din profession.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 16 februari.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 februari 2023
  • Ansök senast: 16 februari 2023

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Nämndsekreterare till Skövde kommun

Nämndsekreterare till Skövde kommun

5 november 2024

5 november 2024

Nämndsekreterare till Teknik- och fastighetsförvaltningen

Nämndsekreterare till Teknik- och fastighetsförvaltningen

31 oktober 2024

27 oktober 2024