OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och säkerställa att besluten i Örebro kommun fattas på ett rättssäkert och demokratiskt sätt? Då har du chansen nu! Nu erbjuder vi en tjänst som nämndsekreterare där du har en central roll i att utveckla och förbättra ärendeberedningen för att öka öppenheten och möjligheten till delaktighet!
Om tjänsten
I rollen som nämndsekreterare blir du en nyckelfigur i att stödja och underlätta arbetet för en av kommunens nämnder. Du spelar en avgörande roll i att se till att beslutsprocesserna följer lagar och regler, samtidigt som du säkerställer att ärenden hanteras på ett effektivt och korrekt sätt. Som nämndsekreterare kommer du att ha en mångsidig roll. Du ansvarar för att sammanställa och förbereda nödvändiga dokument inför nämndens möten. Under själva mötena har du ansvaret för att protokollföra och dokumentera förhandlingarna på ett noggrant sätt, och säkerställa att alla beslut, diskussioner och åtgärder nedtecknas.
Utöver detta kommer du att ge råd och vägledning kring nämndens regler och beslutsprocesser, samt bistå med olika administrativa uppgifter som att boka möten och hantera korrespondens. Din huvudsakliga inriktning kommer att vara mot Kultur- och fritidsnämnden, men du kommer även att samarbeta med andra nämnder och externa parter.
Du kommer att vara en del av Enheten för nämndstöd, som är en del av den Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen. Tillsammans med tolv andra dedikerade nämndsekreterare arbetar du för att erbjuda bästa möjliga stöd och vägledning till både tjänstemän och politiker.
Exempel på arbetsuppgifter:
• samordna och kvalitetssäkra Örebro kommuns nämndprocess, genom att bland annat verka som sekreterare i en kommunal nämnd och beredningsforum
• stödja förtroendevalda och förvaltningsledning i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens styrdokument kring dokument och ärendehantering
• ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet
• självständigt handlägga ärenden och uppdrag
• stödja handläggare i att kvalitetssäkra handlingar, föredra ärenden samt i lagstiftningsfrågor
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
Om arbetsplatsen
I rollen som nämndsekreterare tillhör du Enheten för nämndstöd, som ansvarar för att samordna och utveckla nämndprocesserna inom Örebro kommun. Enheten arbetar för att säkerställa en demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet, delaktighet och likformighet. Förutom nämndsekreterare arbetar här även kommunsekreterare och generalistutredare.
Verksamheten arbetar för närvarande i aktivitetsbaserade kontor på Ringgatan, beläget centralt på väster i Örebro, men kommer inom kort att flytta in i nyrenoverade och toppmoderna kontor på Åbylunden i Örnsro.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
Som nämndsekreterare förväntas du vara trygg och professionell i din roll. Du arbetar bra med andra och har en hög servicekänsla. Då du i rollen ofta hanterar flera processer och ärenden parallellt behöver du kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt med hjälp av god struktur. Du behöver ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket så att du kan kommunicera kollegor, politiker och andra aktörer samt dokumentera det som verksamheten kräver.
Genom att ha ett starkt fokus på verksamhetens mål och resultat kommer du att kunna bidra till att verksamheten tillsammans uppnår en effektiv och kvalitativ nämndprocess.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• högskole-/universitetsexamen om 180 hp inom statskunskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning, socionom eller annan inriktning arbetsgivaren bedömer relevant
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter (exempelvis administrativt stöd åt chef eller ledning, ärendehantering, förberedelse av beslutsunderlag, protokollföring eller samordning)
Meriterande:
• erfarenhet av nämndadministration
• erfarenhet av att arbeta i ärende- och dokumenthanteringssystem
• kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 6 november.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67