Nämndsekreterare till Förskoleförvaltningen

Nämndsekreterare till Förskoleförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Göteborgs Stads Förskoleförvaltning ansvarar för utbildning och omsorg för cirka 25 000 barn i närmare 390 kommunala förskolor. Förvaltningen har cirka 8 000 medarbetare som tillsammans arbetar med barnens lärande och utveckling i centrum. Förskoleförvaltningen söker dig som vill vara med att utveckla förskolan utifrån våra gemensamma inriktningar:

- Förskolan lägger grunden för barnens fortsatta utbildning
- En rolig trygg och lärorik förskola för alla barn
- Vi utvecklar förskolan tillsammans
- Vi satsar mer där det behövs mest

Hos oss ger du barnen möjligheter till en bra framtid, varje dag! Välkommen till världens viktigaste jobb. Du är Göteborg.

Följ gärna vår resa på LinkedIn: https://se.linkedin.com/company/f%C3%B6rskolef%C3%B6rvaltningen-g%C3%B6teborgs-stad

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och utveckla framtidens skola i Göteborg? Nu söker vi en nämndsekreterare till enheten kansli, planering och analys!

Enheten är placerad i avdelningen styrning och ledning som består av fyra enheter vilka är kansli, planering och analys, tillsyn och juridik, placering, digitalisering och innovation.

Enheten hanterar frågor som rör nämnden, registratur och arkiv. Tar fram statistikunderlag, befolkningsprognos, hantering av statsbidrag, planering och uppföljning utifrån förvaltningens planerings- och styrningssystem.

Som nämndsekreterare förväntas du stödja förskoleämndens arbete genom att säkerställa att nämnden får professionellt beredda beslutsunderlag och kan genomföra sina möten på ett bra sätt. Arbetet är självständigt men du förväntas arbeta i team för att säkra ärendehanterings- och nämndprocess. På enheten finns ett gott stöd för hela nämndsprocessen. Du kommer att samarbeta med och få stöd i ditt uppdrag från såväl samordnare, registratorer och utvecklingsledare.

Rollen kräver ett stort mått av samverkan inom avdelningen och med de olika verksamheterna i organisationen. Du kommunicerar med förvaltningsdirektör, avdelningschefer, förvaltningsledning, nämndledamöter, enhetschefer och handläggare i förvaltningen samt med övriga förvaltningar och bolag.

I uppdraget ingår att utveckla, kvalitetssäkra och leda nämndprocessen. Du planerar och deltar på presidiemöten och nämndmöten. Du vägleder och ger råd i frågor som handlar om kommunalt beslutsfattande, delegation, verkställighet mm. Du har också som ansvarsområde att höja förvaltningens kompetens inom ärendehantering med fokus på förberedelse inför nämndens beslutfattande. Du är med och utvecklar administrativa processer för att stötta ledning och övrig personal i handläggning av ärenden och beslutsfattande i nämnd eller på delegation.

Tjänsten innebär visst oregelbundet arbete, där kvällstid kan förekomma. Du kommer sitta i fräscha aktivitetsbaserade lokaler på Gamlestads Torg.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller motsvarande som är relevant för rollen.

För att lyckas i rollen krävs att du har minst ett års erfarenhet, men gärna mer, av motsvarande arbete som nämnd- eller utskottssekreterare eller nämndsamordnare samt stor kunskap om kommunal förvaltning och politisk styrning. Du har goda kunskaper i sammanträdesteknik, mötesformalia och den juridik som styr formerna för nämndens arbete. Befattningen kräver också att du har erfarenhet av arbete i administrativa it-stödsystem samt goda kunskaper i Officepaketet.

Då rollen innebär att kvalitetssäkra ärendehanterings- och nämndprocess samt nämndens sammanträden bör du vara trygg i din yrkesroll och ha modet att styra in och styra bort frågor och ärenden och kunna vägleda chefer och handläggare i processen. Du är van att kommunicera sakligt med den politiska ledningen och förstår förutsättningarna för nämndens beslutsfattande. Du behärskar det svenska språket mycket väl i tal och skrift.

Som person har du integritet och ett gott omdöme vilket är av vikt eftersom du i rollen kommer verka i dialogen mellan nämnd och förvaltning. För att trivas som nämndsekreterare behöver du vara flexibel och kunna prioritera mellan såväl enklare och mer komplexa arbetsuppgifter. Du har förmåga att arbeta målinriktat och strukturerat, ta initiativ och arbeta självständigt. Du tycker om att jobba tillsammans med andra och vara medskapande. Eftersom tjänsten till stor del innebär en konsultativ roll måste du ha lätt för att skapa relationer, tycka om att tala inför andra, ge tydliga instruktioner samt gilla att lösa problem.

Du är Göteborg. Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Sammanfattning

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024