Nämndsekreterare till Hammarö kommun

Nämndsekreterare till Hammarö kommun

Arbetsbeskrivning

Vill du bli en del i vår växande framtidskommun?

Hammarö växer och är en attraktiv boendekommun. Det ställer krav på oss som jobbar här, något som återspeglas i vårt sätt att jobba och det finns en tydlig framåtanda. Kommunen har drygt 16 000 invånare, är 54 kvadratkilometer stor och huvudorten är Skoghall.
Vi är bra på mycket! Vi är bland annat Värmlands snabbast växande kommun sett till storlek, Sveriges tryggaste kommun, Sveriges 4:e bästa skolkommun och utsågs också till årets e-hälsokommun 2019.

Här väntar vi inte på att framtiden ska komma, vi är där och skapar den varje dag!

På Hammarö är du alltid nära. Nära vattnet, skogen, staden och naturen. Vi är även nära varandra. Det innebär också att du som medarbetare har närhet till besluten och möjlighet att påverka ditt jobb.

Vi ser medarbetarna som vår viktigaste resurs. Med en gemensam värdegrund och medarbetarpolicy är arbetsglädjen hos oss stor och våra medarbetare tycker att de har ett meningsfullt och viktigt arbete.

På kommunstyrelsens förvaltning jobbar du nära de beslut som fattas i kommunen. Förvaltningens arbete består av att leda, utveckla och samordna verksamheten inom ett flertal övergripande verksamheter. Utifrån vår värdegrund, kommunens vision och mål har vi som uppgift att stödja kommunens verksamhet och politiker med uppgifter och underlag för att skapa framtidens Hammarö.



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en nämndsekreterare till enheten Nämndservice på kommunstyrelsens förvaltning. Som nämndsekreterare ingår du i en arbetsgrupp tillsammans med kommun- och nämndsekreterare, kommunregistrator och arkivarie.

Nämndservice ansvarar för sekreterarskapet i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, bildningsnämnden, miljö- och byggnadsnämnden, socialnämnden, servicenämnden och valnämnden samt andra politiskt tillsatta organ i kommunen. Arbetssättet är teambaserat, vilket innebär att var och en i laget förväntas bidra till helheten genom att ha goda kunskaper om varandras respektive område.

Du kommer att ha huvudansvaret för någon eller några av kommunens nämnder. Till arbetsuppgifterna hör att administrera sammanträden, bevaka ärenden samt att administrera och hjälpa till med att kvalitetssäkra beslutsunderlag. Du skriver kallelser och protokoll och ser till att protokoll justeras och expedieras. I arbetsuppgifterna ingår även registrering och diarieföring. Arbetet innebär frekventa kontakter med såväl förtroendevalda som tjänstepersoner och i uppdraget ingår även att stödja dessa i frågor kopplade till bland annat ärendeprocessen.

Du kommer att delta i kommunens övergripande utvecklingsarbete gällande nämndadministration och dokumenthantering. I uppdraget ingår även att upprätta vissa beslutsunderlag samt att hantera övriga administrativa uppgifter.


KVALIFIKATIONER
Du har en samhällsvetenskaplig högskoleexamen med inriktning mot statsvetenskap, beteendevetenskap, juridik eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du har kunskap om kommunalrätt och annan offentlig rätt och har förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation. Du har en god digital förmåga och goda språkliga och kommunikativa förmågor, både muntligen och skriftligen. Erfarenhet av att arbeta inom offentlig förvaltning med liknande arbetsuppgifter är meriterande.

Som person har du ett positivt och flexibelt förhållningssätt och gillar att ha flera olika kontaktytor. Viktiga egenskaper är att självständigt kunna planera, organisera och strukturera arbetet på ett effektivt sätt och du behöver trivas med att hantera flera uppgifter parallellt, ibland inom snäva tidsramar. Du trivs med att arbeta med administrativa arbetsuppgifter och med utvecklingsfrågor, såväl självständigt som i samarbete med dina kollegor i arbetsgruppen och i övriga organisationen. Vi ser det även som viktigt att du är van att fatta självständiga beslut och är bra på att kommunicera, i både tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningen kommer att inledas med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hammarö kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Hammarö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Hammarö kommun, Nämndservice
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 augusti 2020
  • Ansök senast: 6 september 2020

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024