Nämndsekreterare till Huddinge kommun

Nämndsekreterare till Huddinge kommun

Arbetsbeskrivning

Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.

Om arbetsplatsen
Avdelningen för service och administration består av sju sektioner. Avdelningen har det kommunövergripande ansvaret för juridiska frågor och utveckling av processerna kring kommunens dokument-, nämnd- och ärendehantering.
Tjänsten som nämndsekreterare är placerad på den administrativa sektionen. Sektionen driver och utvecklar kommunens ärendehanteringsprocess. Sektionen är sekretariat till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess utskott, beredningar och råd samt flertalet ytterligare nämnder. Sektionen ansvarar även för kommunens arkiv, registratur och allmänutredningar. Härutöver innefattar sektionens uppdrag att samordna kommunens internationella arbete, arbete med nationella minoriteter och samverkan med akademierna. Dessutom har sektionen ett övergripande ansvar för folkhälsoarbete, implementeringen av barnkonventionen och hanteringen av Huddingeförslag.
Sektionens ansvarsområde är att bidra med ett brett och kvalificerat administrativt stöd genom hela ärendehanteringsprocessen. I uppdraget ingår aktiv omvärldsbevakning och att vara stödjande och styrande i relation till övriga förvaltningar.

-

Arbetsuppgifter
Du kommer att vara sekreterare i utskott, råd och beredningar som lyder under kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. I rollen ingår att arbeta med beredning av ärenden, utskick av kallelse och handlingar inför sammanträde, mötesadministration och protokollföring.
Som nämndsekreterare på kommunstyrelsens förvaltning kommer du att delta i kommunens nätverk för nämndsekreterare och aktivt arbeta med den administrativa utvecklingen av nämndprocessens olika delar ur ett kommunövergripande perspektiv.
I rollen som nämndsekreterare arbetar du nära den politiska ledningen, och du kommer vara ett stöd för de förtroendevalda liksom för handläggare och chefer på förvaltningen. Du kommer även att vara backup för andra nämndsekreterare och kommunsekreterare. Vid behov kan också tjänstgöring i sekretariatet vid kommunfullmäktiges sammanträden förekomma. Handläggning av vissa ärenden förekommer även det vid behov.
Tjänstgöring på kvällstid förekommer vid vissa politiska sammanträden.


Din profil
Vi söker dig som har högskoleexamen med relevant inriktning som t.ex. statsvetare, samhällsvetare eller jurist, alternativ att du genom många års erfarenhet har den kompetens som arbetet kräver. Det är meriterande om du har erfarenhet av kommunal nämndadministration och tidigare har arbetat med ett modernt ärendehanteringssystem, gärna W3D3.
För övrigt är du strukturerad, stabil och serviceinriktad. Du har en fallenhet för ordning och reda och en förmåga att överblicka och prioritera.
Har du sedan tidigare en förståelse för de förtroendevaldas uppdrag samt erfarenhet av att ha skrivit tjänsteutlåtanden är det mycket meriterande.
Önskvärt för rollen är även kunskaper i dokument- och ärendehantering samt kunskaper om kommunallag och praxis runt kommunal nämndhantering.
I rollen som nämndsekreterare finns många situationer där du behöver hålla i presentationer och utbildningsinsatser. Det är därför viktigt att du på ett pedagogiskt sätt kan sammanfatta och förmedla kunskaper. Vi ser därför gärna att du har erfarenhet av att skriva och kommunicera tydligt och effektivt i både tal och skrift. En annan viktig egenskap är att vara en relationsbyggare, då du i din roll kommer att vara ett viktigt stöd till förtroendevalda, handläggare och chefer.


Förmåner
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Huddinge kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 augusti 2021
  • Ansök senast: 22 augusti 2021

Liknande jobb


Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024

Utskottssekreterare med inriktning registrator

Utskottssekreterare med inriktning registrator

11 november 2024