OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.
I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?
Kansliet ansvarar för nämndadministrationen för kommunstyrelsen, kommunfullmäktige, valnämnden och revisorerna samt svarar för juridisk rådgivning, arkivverksamhet, övergripande säkerhetsfrågor och överförmyndarverksamheten. Avdelningen är ansvarig för kommungemensamma processer inom ärendehantering.
Avdelningen står inför ett utvecklingsarbete som handlar om att kvalitetssäkra de grundläggande processerna genom att bland annat implementera ett nytt ärendehanteringssystem, öka kompetensen i organisationen kring ärendehantering och förvaltningsrättslig lagstiftning samt genomföra allmänna val 2022.
En centralisering av nämndadministrationen är under utredning och som ett första steg kommer en nämndsekreterare rekryteras som anställs på kommunstyrelsens kansli och som kommer att arbeta främst mot servicenämnden, som är kommunens interna leverantör av servicetjänster, fastighetsförvaltning med mera.
ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare arbetar du först och främst med nämndprocessen, för i detta fall servicenämnden men i det vidare arbetet även för andra nämnder eller med andra arbetsuppgifter inom området. Du har ansvar att säkra att den politiska gången följs i enlighet med kommunallagen och andra för verksamheten gällande styrdokument. Det innebär bland annat att utveckla processer, samordna kallelser och protokoll och stödja förvaltningen i nämnda frågor. Därutöver stödjer du de förtroendevalda i utförandet av deras uppdrag. Du är en viktig länk mellan förtroendevalda och tjänstepersoner i förvaltningen och har en nära och tät kontakt med båda.
I uppdraget ingår också att vara registrator och arbeta med informationsförvaltning och utveckling. I uppdraget som registrator ingår att sköta diariet, hantera och utarbeta informationshanteringsplaner samt vara ett stöd i frågor gällande allmänna handlingar, sekretess med mera.
Dessutom är du delaktig i ett formativt och spännande skede som kansliet och Ale kommun befinner sig i och det finns stora möjligheter (och skyldigheter!) att vara med och påverka verksamheten, inom kansliet såväl som i hela kommunen.
Utöver nämnda arbetsuppgifter ingår också arbete med allmänna kansligöromål. Det kan handla om att arbeta med reglementen och andra kommunala styrdokument, genomföra allmänna utredningar, besvara motioner med mera. Kansliet arbetar ständigt med att utveckla och förbättra verksamheten och du kommer tillsammans med dina kollegor att kvalitetssäkra processer och rutiner.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan likvärdig utbildning och med erfarenhet av arbete som nämndsekreterare.
Du ska ha ett stort intresse för samhällsfrågor och förstå vilka krav det ställer att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du är villig att ta dig an den bredd av frågor som kan uppkomma i verksamheten, stort som smått. Särskilt viktigt är att du har förmågan att vara serviceinriktad gentemot våra förtroendevalda.
Du ska trivas i en social miljö och vara intresserad av att lära känna de olika verksamheterna, i syfte att kunna stödja dem på bästa sätt. Du har en förmåga att förklara och motivera vikten av god ärendehantering som en grund för demokratiskt beslutsfattande och allmänhetens insyn. Det ställer krav på din pedagogiska förmåga.
Du uttrycker dig väl i tal och skrift och är intresserad av språkliga frågor.
ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.