OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Drivs du av samhällsfrågor och vill vara en viktig kugge i att den lokala demokratin fungerar? Då är det här jobbet för dig! I rollen som vikarierande nämndsekreterare på Kultur- och fritidsförvaltningen får du kombinera ditt intresse för samhällsfrågor med dina personliga styrkor som strukturerad, noggrann och lösningsfokuserad.
Kultur- och fritidsnämnden har hand om kommunens kulturverksamhet, fritidsverksamhet, stöd till kulturlivet, studieorganisationer och föreningar, anläggning och skötsel av parker och lekplatser samt turistverksamhet. Till nämndens verksamhetsområde hör bibliotek, idrottsplatser, sporthall, bad och campingplats och Väntjänsten som är en frivillig social verksamhet. Vi söker nu Dig – som är en ansvarstagande och engagerad nämndsekreterare och administratör till vårt förvaltningskontor som är placerat i Stadshuset i Kumla.
ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare har du en betydelsefull roll i förvaltningen där du är en viktig länk mellan förvaltning och politik. Du säkrar att den politiska gången följs i enlighet med gällande lagstiftning och Kumla kommuns fastställda rutiner och styrdokument.
Arbetsuppgifter som nämndsekreterare innefattar bland annat dokumenthantering, registrering, upprättande av kallelser, protokollskrivning och expediering av beslut. Du utgör ett stöd till chefer och handläggare i att formulera olika typer av beslutsunderlag. I arbetet ingår att ha många och viktiga kontakter med medborgare, förtroendevalda, tjänstepersoner inom kommunen, myndigheter och andra samverkansparter. I rollen ingår även generella administrativa uppgifter.
Du kommer att jobba i en helt digital ärendeprocess och ingår i en kommunövergripande grupp där du tillsammans med administrativ chef och övriga nämndsekreterare/kommunsekreterare utvecklar våra befintliga rutiner och arbetssätt.
Du har din arbetsplats i Kumlas stadshus, ingår i förvaltningens stab och förvaltningschef är din närmsta chef. Du kommer också stötta förvaltningens chefer efter behov med olika administrativa arbetsuppgifter
KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du har högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller liknande. Du har goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen, eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet från en liknande tjänst i en annan kommun eller offentlig förvaltning såsom exempelvis nämndsekreterare.
Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation. Som person är du noggrann, ansvarsfull och har ett serviceinriktat förhållningssätt. Du tar egna initiativ och arbetar proaktivt för att lösa uppgifter och uppdrag. För dig är det viktigt att ha ordning och reda och du trivs i en administrativ roll där du får ta ansvar.
För att lyckas i tjänsten ser vi att du har ett gott bemötande, hög servicekänsla samt är strukturerad och noggrann. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsprocessen. Vi ser gärna att du kan påbörja tjänsten snarast.
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.
Har du skyddad identitet? Kontakta HR-avdelningen direkt på telefon 019-588 000 så hjälper vi dig med en säker ansökan.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.
Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2040 innebär Kumla är en trygg, familjevänlig plats där människor känner en samhörighet och ett sammanhang. Den blomstrande och gröna småstaden har bostäder, men även de jobb, den service och det utbud som behövs för en komplett vardag.
Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2022 klicka här:
https://youtu.be/DQFTdSZqIaU
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef Gertrud Åstrand
019-588196
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
019- 58 80 00
Arbetsledare Susanne Palm
019 58 80 00
Avdelningschef Eddy Fransson
019 588681
Facklig företrädare nås genom kommunens växel
019-588000
Förv.chef/stadsträdgårdsmästare Edit Ugrai
019-58 81 33
Arbetsledare Hans Eriksson
019-58 86 74
nås genom kommunens växel Facklig företrädare
019-58 80 00
Förvaltningschef Annika Hallberg
019 5881 30
Stadsträdgårdsmästare Edit Ugrai
019-588133