Nämndsekreterare till sektor socialtjänst

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Är du intresserad av nämnds- och verksamhetsfrågor? Föredrar du variation i ditt arbete och stimuleras av komplexa frågor? Då kan detta vara en tjänst för dig!

ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare och registrator arbetar du med en nämnds hela administration såsom inkomna handlingar, diarieföring, kallelser, protokoll, expediering och arkivering. I arbetet ingår att vara sekreterare vid nämndens möten, hålla kontakt med nämndens ordförande, granska inkomna handlingar och bistå politik och sektor med information. I arbetet ingår även att ge stöd till medarbetare vid hantering av allmänna handlingar, dokumenthantering och liknande frågor. Utöver socialnämnden kan det även bli aktuellt att hantera processerna som rör nämndens utskott för individfrågor samt rådgivande organ såsom det kommunala pensionärsrådet och rådet för funktionshinderfrågor.

Dina arbetsuppgifter omfattar även att vara ett stöd till förvaltningen med bland annat remissvar, förberedelser av tjänsteutlåtanden, hålla utbildningar samt framtagande av underlag. Du kommer även att representera förvaltningen i olika arbetsgrupper. Du behöver därför trivas med att ta stort ansvar och att ha många kontaktytor.

Utöver rollen som nämndsekreterare arbetar du även med utredningar och utvecklingsuppdrag som kan variera utifrån verksamhetens och politikens behov. Det kan till exempel handla om att utveckla arbetet med dokumenthantering och arkivering, struktur och rutiner för GDPR samt omvärldsbevakning på juridiska områden.

Sektor socialtjänst är en sektor som omfattar verksamheterna äldreomsorg, stöd till personer med funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg samt särskilda boenden och hemsjukvård. Sektorn har totalt cirka 900 medarbetare och arbetar på uppdrag av socialnämnden.

Just nu pågår ett spännande utvecklingsarbete i kommunen där man ser över möjligheterna att effektivisera hela förvaltningens processer rörande ärendehantering och kansli. Centralisering av funktionen nämndadministration och registratur är målbilden för arbetet, vilket innebär att placeringen kan bli på kommunstyrelsens kansli- och säkerhetsavdelning. Som nämndsekreterare kommer du få möjlighet att delta i detta utvecklingsarbete.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, juridik eller samhällsvetenskap. Du har god kunskap om lagar och föreskrifter som styr verksamheterna inom sektorn. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet samt av kvalificerat utredningsarbete. Erfarenhet i rollen som nämndsekreterare och/eller registrator är meriterande.
Som nämndsekreterare behöver du vara analytisk, strukturerad och noggrann i ditt arbete. Du har ett engagemang för att arbeta nära demokratins kärna, det kräver också att du har integritet. Rollen kräver god samarbetsförmåga och flexibilitet.

Det är viktigt för oss att du:
- kan arbeta självständigt och har förmåga att ta egna initiativ.
- är lyhörd, kan arbeta med flera uppdrag samtidigt och kan prioritera på ett ansvarsfullt sätt.
- har intresse för och förmåga att ta ansvar samt har ett helhetsperspektiv.
- är strukturerad, noggrann och serviceinriktad.
- utrycker dig väl i svenska språket, såväl i tal som skrift
- är villig att ta dig an den bredd av frågor som kan uppkomma i verksamheten, stort som smått. Särskilt viktigt är att du har förmågan att vara serviceinriktad gentemot våra förtroendevalda.
-är intresserad av att lära känna olika verksamheter i syfte att kunna stödja dem på bästa sätt

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ale kommun, sektor socialtjänst
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 mars 2022
  • Ansök senast: 3 april 2022

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024