Nämndsekreterare till Skövde kommun

Nämndsekreterare till Skövde kommun

Arbetsbeskrivning

Är du en noggrann, strukturerad och serviceinriktad person med intresse för kommunal verksamhet och beslutsprocesser? Vill du vara en central del av den demokratiska processen i en växande kommun? Då är det kanske dig vi söker!

I Skövde kommun jobbar vi med allt från omsorg, stöd och utbildning till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Hos oss finns hundratals yrken och 5500 medarbetare. Arbetet ser olika ut beroende på vilken verksamhet vi arbetar i men alla representerar samma arbetsgivare, Skövde kommun, och vårt gemensamma uppdrag är att vara välfärdsleverantör, samhällsutvecklare och arbetsgivare. Jämställda, jämlika och inkluderande verksamheter är en självklarhet för oss.

Som medarbetare i Skövde kommun är du en viktig spelare i ett lag som varje dag, året om levererar tjänster och service till våra kunder. Det är i mötet med våra kunder som värdet av vårt arbete uppstår. Vi satsar på dig som medarbetare och erbjuder kompetensutveckling, förmånliga pensionsvillkor, friskvårdsbidrag samt flera friskvårdsaktiviteter och erbjudanden. Och det bästa av allt, vi har plats för fler.

I denna roll spelar du en viktig roll inom kommunledningsstaben. Vårt uppdrag är att leda och stödja kommunens utveckling. Vi skapar förutsättningar för våra verksamheter att nå sina mål. Som nämndsekreterare kommer du att tillhöra kansliavdelningen som är en del av kommunledningsstaben. Kansliavdelningen har det centrala och övergripande ansvaret för all ärende- och sammanträdeshantering kopplat till Skövde kommuns politiska styrelser och nämnder. I vårt uppdrag ingår även registrering, posthantering, arkiv, handläggning samt juridiskt stöd. Vi ansvarar även för övrigt administrativt stöd till våra förtroendevalda. Vi behöver nu utöka vår avdelning med två nämndsekreterare och söker därför efter dig som vill bli en del av vår avdelning.

ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare kommer du att ha en viktig roll i kommunens arbete med att stödja den politiska beslutsprocessen. Du arbetar självständigt med att samordna ärendeberedningsprocessen för det område du ansvarar för, från planering och ärendebevakning till utskick av kallelse och skrivning av protokoll. Tjänsten innebär nära samarbete med både politiker och tjänstepersoner där du fungerar som en viktig länk i att säkerställa att den demokratiska processen följs på ett effektivt och rättssäkert sätt.

Utöver dina uppgifter som nämndsekreterare deltar och bidrar du till avdelningens utvecklingsarbete, handlägger egna ärenden samt arbetar med andra uppdrag knutna till avdelningens olika processer.

Som nämndsekreterare hos oss får du en varierande och ansvarsfull tjänst med stor inblick i den kommunala demokratin. Du blir en del av ett engagerat team där samarbete och utveckling står i fokus. Vi erbjuder en arbetsplats där du har möjlighet att påverka och växa i din roll.

KVALIFIKATIONER
• Eftergymnasial utbildning inom offentlig förvaltning, juridik, samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• God förståelse för den kommunala organisationen och dess beslutsprocess
• Erfarenhet av administrativt arbete, helst inom offentlig sektor
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt goda IT-kunskaper

Som person är det viktigt att du har förmåga att arbeta strukturerat, självständigt och noggrant med stort fokus på kvalitet och deadlines. Du har ett genuint intresse för offentlig förvaltning och trivs i en stödjande roll där du har många kontaktytor. Du är lösningsorienterad, prestigelös och flexibel, med god förmåga att samarbeta och med en vilja att bidra till en positiv arbetsmiljö. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har erfarenhet av digital dokument- och ärendehantering samt tidigare arbete som nämndsekreterare.

Intervjuer för tjänsten planeras att hållas 27:e samt 28:e november.

ÖVRIGT
Att jobba i Skövde kommun

I Skövde kommun jobbar vi med allt från omsorg, stöd och utbildning till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Hos oss finns hundratals yrken och 5500 medarbetare. Arbetet ser olika ut beroende på vilken verksamhet vi arbetar i men alla representerar samma arbetsgivare, Skövde kommun, och vårt gemensamma uppdrag är att vara välfärdsleverantör, samhällsutvecklare och arbetsgivare. Jämställda, jämlika och inkluderande verksamheter är en självklarhet för oss.

Som medarbetare i Skövde kommun är du en viktig spelare i ett lag som varje dag, året om levererar tjänster och service till våra kunder. Det är i mötet med våra kunder som värdet av vårt arbete uppstår. Vi satsar på dig som medarbetare och erbjuder kompetensutveckling, förmånliga pensionsvillkor, friskvårdsbidrag samt flera friskvårdsaktiviteter och erbjudanden. Och det bästa av allt, vi har plats för fler.

Läs mer om oss som arbetsgivare: https://skovde.se/naringsliv-arbete/Jobba-hos-oss/

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skövde kommun, Avdelning Kansli
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 november 2024
  • Ansök senast: 19 november 2024

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024