Nämndsekreterare till Socialförvaltningen

Nämndsekreterare till Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Välkommen till oss, till en förvaltning i positiv förändring och en enhet som står inför utmaningen att fortsätta utveckla visionen om att bli ett aktivt stöd till framtidens socialtjänst!

Skärgårdskommunen Nynäshamn har mycket att erbjuda. Vår storlek ger fördelen av att jobba nära människor. Samarbetet skapar förutsättningar för att göra ett bra jobb och ger dig möjlighet att påverka ditt arbete. Närheten finns också till en fritid med tillgång till fantastiska naturupplevelser. 

Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen erbjuder råd, stöd och service till äldre, personer med funktionsnedsättning, barn, ungdomar, familjer, nyanlända samt personer med beroendeproblematik. Vi bedriver också förebyggande och uppsökande arbete. Socialförvaltningen är organiserad i fyra avdelningar, Individ och familjeomsorgen (IFO), myndigheten för äldre och funktionshinder, äldreomsorgen egen regi samt funktionshinderområdet egen regi samt en central administration.

Centrala administrationen arbetar med förvaltningsövergripande frågor och utgör ett stöd för politiker och förvaltningens verksamheter. Enheten utreder, bereder och sammanställer ärenden inför de politiska sammanträden som den också administrerar. Den utgör också stabsfunktion till förvaltningsledningen vad gäller ledning, styrning och uppföljning – inklusive kvalitet, patientsäkerhet och systematisk arbetsmiljö. I Centrala administrationens ansvar ingår registrator, arkivering, juridisk rådgivning och systemförvaltning. Enheten ansvarar även för kommunens beredskapslager för skyddsutrustning vid smitta. Enheten består idag av 11 medarbetare och behöver nu utökas med ytterligare en nämndsekreterare.

Arbetsuppgifter
Tillsammans med enhetens andra nämndsekreterare, administrativ chef, förvaltningschef och nämndordförande förbereder du nämndsammanträden och andra möten vid förvaltningen, dokumenterar vid nämndsammanträden och andra protokollförda möten vid förvaltningen. Tjänsten innebär att du har en nyckelroll när det gäller samordning och administration av ärendeprocessen till nämnd. I tjänsten ingår bland annat att:


• ansvara för dokumentationen i anslutning till nämndmötena samt biståndsutskotten - förberedelser, utskick av handlingar och protokollskrivande
• planera och kvalitetssäkra ärendeberedningsprocessen
• granska beslutsunderlag inför nämnd och biståndsutskott
• ge stöd till politikerna i nämnden kring arvoden, hantering av handlingar och andra praktiska förutsättningar för att genomföra möten
• ansvara för dokumentation kring facklig samverkan på förvaltningen - förberedelser, utskick av kallelse och ärende samt protokollförande
• handlägga/utreda ärenden på uppdrag av socialnämnden eller ledningsgruppen.  

Det här söker vi hos dig
För att lyckas i rollen har du: 


• samhällsinriktad högskoleexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation - kommun, region eller statlig myndighet
• erfarenhet av att strukturera, planera och organisera större processer som involverar olika aktörer samt att hålla uppsatta tidsramar
• god digital kompetens och förmåga att tillägna dig nya system som arbetsredskap
• god förmåga att arbeta både i grupp och självständigt samt att växla mellan praktiskt och strategiskt arbete
• lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Det är meriterande om du har: 


• kännedom om kommunlagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen
• erfarenhet av nämndadministrativt arbete liksom arbete vid en socialförvaltning. 

Du är en noggrann och problemlösande administratör, med stor förmåga att arbeta självständigt. Rollen kräver att du är strukturerad och duktig på att planera, organisera och prioritera. Du är bra på att både sätta upp och hålla tidsramar. Du skall ha känsla för service, vara initiativrik och ha lätt för att samarbeta. Det är också viktigt att du är kommunikativ och uttrycker dig väl, både muntligt och skriftligt. Vi ser gärna att du har ett brett samhällsintresse!

Information om tjänsten
Tillträde: snarast

Anställningsform: Tillsvidareanställning - provanställning kan tillämpas

Sysselsättningsgrad: Heltid

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: SON/2021/0032/023-14

 



Det här erbjuder vi dig!
Välkommen till Nynäshamn! En unik del och plats i Stockholms län. I Nynäshamns kommun är det både nära till samverkan, påverkan och beslut – och nära till invånarna. Det bidrar till att arbetet både känns meningsfullt och berikande.

Oavsett om du pendlar hit eller väljer att bo här, erbjuder vi fri tillgång till gym i kommunhuset och en aktiv personalförening. Här finns alltid naturen runt hörnet och andrum på gångavstånd.

Välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nynäshamns kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 februari 2021
  • Ansök senast: 11 mars 2021

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

23 december 2024

Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

20 december 2024

19 december 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

19 december 2024